Abstract
Temaet for denne oppgaven er grammatikkundervisning for voksne elever med norsk som andrespråk. Grammatikkundervisning i andrespråksopplæring er et omdiskutert tema, men til tross for at forskning ikke har et entydig svar på hvordan grammatikkinstruksjon burde foregå, må målet være at innlærerne skal kunne bruke språket både skriftlig og muntlig. Denne oppgaven dreier seg om grammatikk i forbindelse med skriftspråkopplæringen. Undersøkelsen gikk ut på å analysere skriveoppgaver i arbeidsbøkene til læreverkene Ny i Norge og På vei med formål om å finne ut hvilken rolle læreverket gir grammatikk i forhold til skriveopplæring. Målet var å utforske hvordan grammatikk og skriving er relatert i oppgavene. Utgangspunktet var følgende problemstilling: Hvilke forutsetninger gjør de to arbeidsbøkene Ny i Norge og På vei om forholdet mellom grammatikkundervisning og utviklingen av skriftkyndighet hos voksne elever med norsk som andrespråk? Jeg ønsket dessuten å ta stilling til i hvilken grad det tradisjonelle synet på grammatikkundervisning dominerer oppgavevalget i arbeidsbøkene. En velkjent metode for å undervise i grammatikk, er utfyllingsoppgaver og andre strukturøvelser laget for å drille inn korrekte grammatiske former. Slike øvelser er utbredt i arbeidsbøker, derfor ønsket jeg å finne ut i hvilken grad Ny i Norge og På vei også inneholdt slike oppgaver. Undersøkelsen tar form som en kvalitativ innholdsanalyse. Jeg kategoriserte skriveoppgavene i arbeidsbøkene etter hvorvidt de hadde et fokus på grammatikk eller ikke. Videre kategoriserte jeg skriveoppgavene med fokus på grammatikk etter om de foregikk på ord-, setnings- eller tekstnivå. Disse funnene ble drøftet opp mot teorien focus on form. Resultatet av drøftingen gav svar på problemstillingen og forskningsspørsmålet: grammatikkoppgavene i de to arbeidsbøkene befinner seg i stor grad på ord- og setningsnivå og i liten grad på tekstnivå, og det tradisjonelle synet på grammatikkundervisning dominerer oppgaveutvalget i bøkene. Det ser ut til at grammatikk ikke er relevant for tekstskrivingsoppgaver, med unntak av noen tilfeller. I denne masteroppgaven argumenterer jeg derimot for at oppgaver som i større grad synliggjør grammatiske strukturer i forbindelse med tekstskriving skal få plass i arbeidsbøker for voksne elever med norsk som andrespråk. Ved å undervise i grammatikk på tekstnivå, skapes det en kontekst som kan bidra til at innlærerne lærer både form, mening og bruk knyttet til grammatiske strukturer. En slik tilnærming til grammatikk er i tråd med teorien focus on form og kan bidra til å utvikle skriftkyndighet hos innlærerne.