Sammendrag
Denne oppgaven retter søkelyset mot kombinasjonen av to typiske trender innen transportsektoren for tiden: Bildeling og elbiler. Selv om konseptet bildeling har eksistert i flere tiår, er det fremdeles en nisje fordi det synes bare å appellere til en bestemt gruppe mennesker og ikke til befolkningen generelt. I tillegg er det svært få bildelingstjenester som baserer sin drift på helelektriske delebiler – eldelebiler – og det er grunnen til at jeg kaller dette særtrekket for "en nisje i nisjen". Oppgaven ønsker å finne svar på hvilke faktorer som kan påvirke Move Abouts oppskalering i elbilbyen Oslo og bilbyen Göteborg. Det er derfor en komparativ studie av ett fenomen i to ulike kontekster. Min hypotese er at Move About kan nyte godt av at de sterke politiske elbilinsentivene som finnes i Oslo har gjort bruken av elbiler mer akseptabelt. I tillegg tror jeg at Move About fungerer godt i Göteborg fordi det er en svensk og skandinavisk bilby som ønsker å fremme innovative transportløsninger. For å besvare problemstillingen diskuterer oppgaven teoretiske perspektiver som omhandler innovasjon og bærekraftig overgang. Multi-level perspective (MLP) blir blant annet brukt for å forstå Move Abouts oppskalering i Oslo og Göteborg.