Sammendrag
Mediene sies å ha endret vilkårene for religion i offentligheten, fordi de former og formidler religion ut fra egne, og ikke religiøse institusjoners, formål og kriterier. Gjennom tre artikler utforsker denne avhandlingen forholdet mellom religion, medier og kjønn ved å analysere nordiske livsstilbladers religionsfremstillinger fra slutten av 1980-tallet til 2008. Datamaterialet består av fem blader i hvert av de skandinaviske landene rettet mot kvinner i ulike aldersgrupper og menn med ulik profil, og to finske kvinneblader. Artikkel 1 sammenligner 17 danske, finske, norske og svenske bladers religionsdekning i 1988, 1998 og 2008 og finner forskjeller i omfang og hvilke religioner som omtales og hvordan de behandles. Samtidig vitner funnene om at målgrupper har mer betydning for religionsomtalen enn hvilket land som publiserer bladene. Artikkel 2 analyserer hvordan skandinaviske manneblader i 1998 og 2008 kjønner religiøsitet. Studien finner at bladenes religiøse femininiteter og maskuliniteter informeres av kulturelle forestillinger om religion og kjønn, og tilpasses mannebladets kjønnede skript om intime relasjoner, kjønnsforskjeller, sex og vold presentert i en humoristisk stil. Artikkel 3 analyserer ideer om parforholdet og femininitet i horoskopet i det norske kvinnebladet Det Nye i 1988, 1998 og 2008. Artikkelen viser hvordan åndelig ekspertise tilpasses kvinnebladet og influeres av selvforbedrings- og velværeindustrien. Avhandlingen konkluderer med at religion formes i tråd med livsstilbladsjangeren og innarbeides i temaer som kjennetegner livsstilbladet, og i økt grad preges av en forbrukerorientering med fokus på forbedringsprosesser og underholdning. Religion konstrueres og presenteres ut fra forestillinger om målgruppen knyttet til kjønn og alder. Kvinnebladene anvendeliggjør religion som en tilnærming til hjelp og veiledning. I mannebladene er religion et virkemiddel for å belyse temaer som sex og vold med siktemål om å underholde og fascinere.
Artikkelliste
Artikkel 1: Making Religion Relevant Representations Of Religion In Nordic Popular Magazines 1988–2008. Nordic Journal of Religion and Society, 2013, vol 26(1), 63-84. The article is not included in the thesis. The published version is available at: https://www.idunn.no/nordic_journal_of_religion_and_society/2013/01/making_religion_relevant_representations_of_religion_in_nor |
Artikkel 2: Sex, violence, and the religious «other». The gendering of religion in Scandinavian men’s magazines. Men and Masculinities, 2017, vol 20(2), 230-253. The article is not included in the thesis. The published version is available at: https://doi.org/10.1177/1097184X15625311 |
Artikkel 3: «If your life feels empty, perhaps it's time to find a partner?» Constructions of heterosexual coupledom and femininity through astrological advice in a Norwegian women's magazine. Journal of Gender Studies, 2017, vol 26(5), 517-531. The article is not included in the thesis. The published version is available at: https://doi.org/10.1080/09589236.2016.1150159 |