Sammendrag
De myndighetsledede samfunnsmessige omveltningene på 80- og 90-tallet i form av privatisering av institusjoner og økonomi ga det kinesiske individ mer personlig spillerom til å forme egne liv. Forbruk som et verktøy for å øke sosial status, utforske livsstiler og skape og knytte bånd til sosiale nettverk ble den nye ideologien i det ‘Nye Kina’. Denne oppgave vil utforske hvordan unge kinesiske individuelt reisende oppfatter sin egen reise og hvorfor de reiser individuelt. Den oppgaven vil være forankret i individualiseringsteorien lagt fram av bl.a. Ulrich Beck, Zygmunt Bauman og Anthony Giddens. Jeg vil trekke linjer mellom individualiseringen av det kinesiske samfunnet og utviklingen av kinesisk utenlandsturisme for å bedre forstå grunnlaget for det turismemønsteret vi ser i dag. Jeg vil videre se om individuelt arrangert utenlandsreise er et uttrykk for individualisering av det kinesiske samfunnet. Denne oppgaven bygger på litteratur om utviklingen av kinesiske turisme og feltarbeid som ble utført i januar/februar og i juni 2017. Feltarbeidet består av intervjuer med 12 kinesiske individuelt reisende og observasjon av en del av reisen til tre av disse turistene ved to anledninger. Dette studiet finner at utviklingen av feriereiser til utlandet har blitt formet av partistatens overordnede økonomiske strategier og derfor preger forskjellige generasjoners reisemønster. Studiet finner også at universitetsutdannelse kan fungere som en døråpner til individuelt arrangert reise og at selv om denne typen reiseform ikke ble oppfattet som et læringsverktøy blant intervjuobjektene så var dette noe som de brukte til å knytte bånd med sine sosiale nettverk og til å utforske og oppleve ukjente kulturer som videre var med å forme deres egen identitet