Hide metadata

dc.contributor.authorFodstad, Carin Elisabeth Björck
dc.date.accessioned2018-03-01T22:27:42Z
dc.date.available2018-03-01T22:27:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFodstad, Carin Elisabeth Björck. Nettbrett i den første skriveopplæringen. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/60465
dc.description.abstractTema for denne studien er nettbrett i den første skriveopplæringen. Gode ferdigheter i skriving og lesing er kritisk for senere skolegang og arbeidsliv, og handler i ytterste konsekvens om å kunne delta i demokratiske prosesser (Berge, 2005, s. 3; Frønes, 2016). I forbindelse med en aktiv satsing på IKT i skolen i Norge gjennom flere år, spesielt etter at digitale ferdigheter også ble innført som en grunnleggende ferdighet, har et økende antall skoler valgt å implementere nettbrett som verktøy. Et stort flertall av skolene tar i bruk en form av metodikken Å skrive seg til lesing med talende tastatur, også kalt STL+, i den første lese- og skriveopplæringen (Rambøll, 2016). Et tema som ofte dukker opp når det brukes digitale verktøy, er fordeler og ulemper med å skrive for hånd eller på tastatur. Med bakgrunn i problemstillingen Hvordan kan nettbrett brukes som verktøy i den første skriveopplæringen? var formålet med denne studien å komme til to skoler som fremstår som foregangsskoler for bruk av målrettet arbeid med nettbrett på alle trinn. Jeg ønsket å undersøke hva slags faktorer som eventuelt peker seg ut hos to lærere på 1. og 2. trinn som bruker nettbrett i den første skriveopplæringen. For å kunne besvare min problemstilling valgte jeg å bruke en kvalitativ to-casestudie som gjorde det mulig å gå i dybden på et lite utvalg. Jeg brukte observasjon i klasserommet og intervju av to lærere som datainnsamlingsmetoder. Da observasjonene og intervjuene var gjennomført, ble de innsamlede dataene analysert. Etter gjennomføring av observasjoner plukket jeg ut de øktene som kunne fortelle mest mulig om formålet med min studie med utgangspunkt i min problemstilling og forskningsspørsmålet Hvordan bruker læreren nettbrett i den første skriveopplæringen i sitt klasserom? Jeg valgte å lage en mer utdypende beskrivelse av én økt hos hver informant som en narrativ fortolkning. Intervjuuttalelsene ble transkribert og gjennomlest flere ganger for å se etter mulige fellestrekk og ulikheter med utgangspunkt i problemstillingen og forskningsspørsmålet Hvorfor mener læreren at nettbrett kan brukes i den første skriveopplæringen? Likheter og forskjeller i utsagnene til informantene ble fordelt på temaer. Gjennom bruk av meningsfortetting ble intervjuene en del av den narrative fremstillingen av resultatene. Funnene ble deretter drøftet i forhold til den aktuelle teorien. Mine hovedfunn viser at informantene opplevde at bruk av nettbrett gjør at den første skriveopplæringen kan tilpasses mer til den enkelte elev sitt nivå i skriveutviklingen. I tillegg opplevde informantene at elevene mestret mer og var mer motiverte fordi de kunne produsere mer tekst. Dette gjaldt spesielt for elever som strever med finmotorikken og/eller motivasjon for å skrive for hånd.nob
dc.language.isonob
dc.subjectnettbrett
dc.subjectFørste skriveopplæringen
dc.subjectSTL+
dc.subjectskriving for hånd og på tastatur
dc.titleNettbrett i den første skriveopplæringennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-03-01T22:27:42Z
dc.creator.authorFodstad, Carin Elisabeth Björck
dc.identifier.urnURN:NBN:no-63112
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/60465/1/Kandidatnr--203-Carin-F-.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata