Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærebok, to offentlige dokumenter og et utvalg kulturelle og sosiale faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier. Oppgaven belyser følgende problemstilling: Hvilke ressurser og faktorer påvirker samfunnsfagslæreres utforming av muntlige vurderingskriterier, og hvordan begrunner lærere sin vurderingspraksis? For å undersøke problemstillingen har følgende forskningsspørsmål blitt formulert og anvendt: 1) Hvilke ressurser og faktorer anvender samfunnsfagslærere når de skal utforme muntlige vurderingskriterier? 2) Hvordan blir disse ressursene og faktorene anvendt? 3) Hvordan begrunner samfunnsfagslærere sin ressurs- og faktorbruk? Studiens empiri består av kvalitative intervjuer med fire samfunnsfagslærere. To jobber på en ungdomsskole og to arbeider ved en videregående skole. I oppgaven kommer det frem at disse fire informantene i liten grad anvender skolens lærebok og Opplæringslovens generelle retningslinjer i sin vurderingspraksis, selv om foreliggende forskning og teori anser dette som nyttige ressurser for samfunnsfagslæreres vurderingsarbeid. Samtidig anvender informantene noen vurderingspraksiser som de selv ser begrenset nytte av. Blant annet bruker de to ungdomsskolelærerne hverandrevurdering i sin undervisning, selv om de ser noen problematiske sider ved denne vurderingsformen og ikke er pålagt å anvende den. Det virker som at hvilke ressurser og faktorer disse samfunnsfagslærerne bruker når de skal utforme muntlige vurderingskriterier i større grad er påvirket av deres øvrige undervisningspraksis og faglige prioriteringer samt interesser enn av forskning, teori og politiske føringer. Elevenes faglige nivå ser også ut til å påvirke hva disse lærerne velger å fokusere på i sine vurderingskriterier. For eksempel sier en informant at hun utformer vurderingskriterier som fokuserer mer på de grunnleggende ferdighetene når hun skal vurdere klasser hvor få av elevene ligger på et høyt faglig nivå. Også skolens vurderingskultur påvirker disse fire samfunnsfagslærernes vurderingspraksis. De to ungdomsskolelærerne samarbeider tett med sine kollegaer gjennom skolens tolærersystem. De to samfunnsfagslærerne som arbeider på en videregående skole jobber derimot mer hver for seg, ettersom skolen de er ansatt ved ikke offisielt har utviklet et slikt system for kollegialt samarbeid.