Abstract
Oppgaven omhandler læreres bruk av nyhetsartikler i samfunnsfagundervisning, noe som utforskes gjennom problemstillingen; Hvordan benytter lærere nyheter i samfunnsfagundervisningen på VGS, og hvilke begrunnelser har de for dette? I det teoretiske rammeverket inngår blant informasjon om endrede nyhetsvaner, fake news og news litaracy, hvor sistnevnte identifiseres som en ferdighet som gjør det mulig å orientere seg i en kompleks mediehverdag. Positive og negative implikasjoner av bruk av nyheter gjennomgås, samtidig som nyhetsbruk videre relateres til danningsaspektet og kompetansebegrepet knyttet til samfunnsfaget. Studien benytter en kvalitativ tilnærming, hvor halvstrukturerte forskningsintervjuer med fem ulike samfunnsfaglærere utgjør grunnlaget for oppgavens empiri. Analysen av datamaterialet er gjort gjennom en tematisk analyse. Dette innebærer at de transkriberte intervjuene er kodet etter temaer, og presenteres ved hjelp av oversiktlige tabeller. Temaene for analysen er læreplan i samfunnsfag, samfunnsfagdidaktikk og kritisk tenkning, som er valgt for å belyse oppgavens problemstilling ytterligere. Oppgaven avsluttes med en sammenfatning hvor de viktigste funnene gjengis. I denne delen konkluderes det med at informantene har ulike tilnærminger til hvordan nyheter implementeres i undervisningen, noe som tyder på at det ikke finnes noen privilegert metode når det gjelder nyhetsbruk i skolesammenheng. Informantenes svar tyder også på at aktualisering av teoretiske temaer er hovedbegrunnelsen for bruk av nyhetsartikler i undervisning, og at de ønsker å knytte fagteori til elevenes dagligliv. Videre oppgis det at nyheter benyttes for at elevene skal tilegne seg en del spesifikke kunnskaper og ferdigheter, hvor faktakunnskap, årsak-virkning og fagbegreper identifiseres som viktige verktøy. Et interessant funn er også at informantene i liten grad prioriterer å undervise i kritisk tekning og news literacy, på tross av at dette fremheves som spesielt viktig i det teoretiske rammeverket.