Abstract
Denne oppgaven omhandler kunnskapsdeling, og undersøker hvordan kunnskap deles mellom ansatte i en organisasjon innen offentlig sektor. Organisasjoner er i større grad enn tidligere avhengige av å mobilisere og administrere kunnskap for å lykkes i å nå visjoner og mål (Gotvassli, 2015). Det refereres ofte til kunnskapssamfunn, hvor organisasjoner befinner seg i en mer kunnskapsintensiv verden. Innovasjon, kreativitet og høy utdannelse er bare noen av de avgjørende elementer for å møte krav og forventinger til kunnskap på arbeidsplassen (Gotvassli, 2015). I et samfunn med et slikt kunnskapsbasert syn kreves det stadig utforskning av ny kunnskap samtidig som man må utnytte eksisterende kunnskap i organisasjoner. Hvordan kunnskap deles mellom ansatte er derfor en svært viktig del av en organisasjonens utvikling. Med denne studien ønsket jeg se nærmere på dette, og oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan deles kunnskap mellom ansatte i en organisasjon innen offentlig sektor? Problemstillingen er besvart ved hjelp av to forskningsspørsmål: 1. Hvordan arter kunnskapsdeling seg i en organisasjon innen offentlig sektor? 2. Hvilke forhold ser ut til å fremme eller hindre slik kunnskapsdeling?