Abstract
BAKGRUNN: Elevenes rett på tilpasset opplæring forutsetter at lærere både har fagspesifikk kompetanse, i tillegg til kompetanse om ulike lærevansker (Kunnskapsdepartementet, 2011). Samtidig legger grunnskolelærerutdanningen slik utdanningsløpet er lagt opp i dag, lite vekt på lærevansker (Grimsæth & Holgersen, 2015). Hensikten med denne studien var å undersøke om det er en sammenheng mellom læreres kunnskaper om dysleksi og deres tilpasning av undervisningen for disse elevene, og problemstillingen var: Har lærere i dagens skole den kunnskapen og kompetansen som er nødvendig for å kunne gi elever med dysleksi den tilpassede opplæringen de har rett til? METODE: 5 grunnskolelærere som underviser minst 1 elev med dysleksi ble intervjuet ved bruk av en delvis strukturert intervjuguide, tilnærmingen baserte seg på et fenomenologisk perspektiv. Tematisk analyse som bygger på Grounded Theory ble benyttet for å belyse temaene «kunnskap om tilpasset opplæring og dysleksi», «opplevelse av å tilrettelegge» og «rådgivning og veiledning». RESULTATER: Resultatene av intervjuundersøkelsen viser at informantene i stor grad opplever det å tilpasse undervisningen som krevende. Samtlige av lærerne med lærerutdanning viser til et lite fokus på dysleksi i utdannelsen, samtidig som lærerne med spesialpedagogisk utdannelse har tilegnet seg kunnskaper om dysleksi gjennom denne utdannelsen. Det synes å være en sammenheng mellom lærernes kunnskaper og evne til å tilpasse undervisningen for elever med dysleksi. Det ser også ut til å være en sammenheng mellom lærernes ansiennitet og kunnskaper på området. Samtidig hadde to av lærerne med lenger ansiennitet også spesialpedagogisk utdannelse, det vil si at begge disse faktorene kan være av betydning for lærernes evne til å tilpasse undervisningen for elever med dysleksi. KONKLUSJON: Lærernes tilpasning av undervisningen for elever med dysleksi synes å være påvirket av de kunnskapene lærerne har om blant annet undervisningsmetoder og IKT-hjelpemidler. Lærere bør dermed tilegne seg kunnskap om dysleksi allerede i utdanningsløpet, slik at også de nyutdannede lærerne har kompetanse til å tilpasse undervisningen for elever med dysleksi. Forhåpentligvis vil spesialpedagogiske emner i større grad integreres i den nye femårige lærerutdanningen.