Abstract
Sammendrag Bakgrunn: Målet med denne studien var å finne kjennetegn på hva som er god praksis i etterkant av intensive lesekurs. Jeg ønsket å finne ut av hvordan læreren kunne videreføre et målrettet arbeid i sin klasseromsundervisning, for å styrke leseutviklingen til elevene på 3. trinn. Studien har hatt fokus på hvilke forutsetninger som bør ligge tilgrunn på skolen og hos læreren for å drive systematisk og målrettet arbeid, og hva de vektla i undervisningen av elevene. Problemstilling: Studiens problemstilling er: «Hva kjennetegner god praksis for å ivareta elevers fremgang etter intensive lesekurs?». Metode: Jeg valgte et kvalitativt semistrukturert intervju med tre lærere og en leseveileder. De kom fra tre ulike skoler i to forskjellige kommuner. I intervjuene formidlet de sine opplevelser og erfaringer knyttet til hva de selv opplevde som god praksis. Alle lærerne og leseveilederne var tilknyttet skoler som gjennom flere år hadde drevet utviklingsarbeid innenfor lese og skriveopplæring. På skolene de representerte har det vært gjennomført kompetansehevende tiltak av personalet innenfor lese -og skriveopplæring, de hadde en kommunal leseplan som var implementert i læringsarbeidet og intensive lesekurs var en del av leseplanen. De transkriberte intervjuene er blitt analysert gjennom meningsfortetting og en tematisert tilnærming for å finne sentrale temaer og sammenfallende faktorer i datamaterialet. Funn: Lærerne jobbet systematisk med målrettede og tilpassede arbeidsoppgaver i forhold til de ferdighetene elevene hadde vansker med i klasseromsundervisningen. De prioriterte leseaktiviteter hver dag og de tilpassede lesetekstene var nært knyttet til klassens tema. Lærerne begrunnet valgene de gjorde i undervisningen ut fra elevenes motivasjon, opplevelse av mestring og erfaringsbasert kunnskap. De knyttet i liten grad begrunnelser og valg i undervisningen til teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Det på tross av at mange av valgene de gjorde kan knyttes til både teori og forskning. Stasjonsundervisning og smågruppeundervisning med minileksjoner var en foretrukket organiseringsform. Lærerne prioriterte å være tett på elevene som strever med lesing. Lærerne samarbeidet tett og nært med andre aktører rundt elevene, og ressursteamet på skolen bidro i et forpliktende faglig samarbeid.