Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke strategier to matematikklærere benytter ved veiledning av elever under gruppearbeid i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur om læreres rolle under gruppearbeid i matematikk, belyser at mange lærere synes det er krevende å oppfordre elevene til å være aktive og til å samtale med hverandre under arbeid med gruppeoppgaver (Pijls&Dekker, 2011). Samtidig påpekes det at et læringsfremmende samarbeid er avhengig av at elevene diskuterer sine matematiske idéer med hverandre (Littleton&Howe, 2010;Mercer&Howe, 2012). Målet med denne masteroppgaven har vært å besvare problemstillingen Hvordan hjelper læreren elevene med å skape et samarbeid som kan være læringsfremmende underveis i gruppearbeid i matematikk på ungdomsskolen? De to lærerne i studien er valgt ut som de to eneste fra LISA-studien (Linking Instruction and Student Achievement), som eksplisitt oppfordret elevene til å samarbeide og samtale med hverandre underveis i gruppearbeidet. Studien er en dybdeanalyse av hhv. 11 og 74 minutter videodata av gruppearbeid hos hver av de to lærerne. Analysen er gjort ved videoobservasjon som metode. Lærernes strategier er kodet ut i fra empirisk utviklede og observasjonsdrevne kategorier, der utgangspunktet for kategoriene er hentet fra Hofmann og Mercer (2015). Studiens resultater viser at de to lærerne ga få direkte oppfordringer til elevsamarbeid og elevsamtaler under gruppearbeidene i matematikk. Samtidig viste lærerne et tydelig fokus på samarbeidsprosessen, og ikke bare på det endelige produktet. Felles for disse direkte oppfordrende strategiene, var at de i liten grad hadde et matematikkfaglig innhold, noe som kan skyldes lærernes mulige ønske om å frastå fra å ta en styrende rolle. Funnene viser også at lærerne brukte varierte metoder for å veilede elevene. Spesielt brukte de flere strategier som på en indirekte måte kan oppfordre og vise elevene hvordan de kan skape et produktivt samarbeid. Resultatene viser også noen forskjeller mellom de to lærerne, noe som kan tyde på at ulike elementer ved gruppearbeidet kan ha påvirkning på hjelpen læreren gir elevene underveis.