Hide metadata

dc.contributor.authorFond-Garathun, Haavard Michael
dc.date.accessioned2017-09-01T22:27:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFond-Garathun, Haavard Michael. Fra metervare til merkevare - En historisk undersøkelse av historien om denim i Norge. Master thesis, University of Oslo, 2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/57747
dc.description.abstractGrunnfortellingen om denim i Norge er en historisk konstruksjon som ikke stemmer overens med «slik det egentlig var». Da denim kom til Norge på nytt etter andre verdenskrig i form av en amerikansk type bukser, var det primært som en metafysisk nyhet: et nytt tolkningsrom. For at denim skulle kunne bli mote, og senere en del av norsk drakt, måtte det gjennom en forvandling fra arbeidstøy til olabukse: en metamorfose. Jeg har i denne oppgaven presenter en skisse over norsk denimhistorie. Det er dette kartleggingsarbeidet som er mitt bidrag til historieforskningen. Oppsummert i en setning kan norsk denimhistorie beskrives som fire konsensusperioder, tre historiebegrep, to metamorfoser og en abstraksjonsprosess.nob
dc.language.isonob
dc.subjectdenim historie denimhistorie norgeshistorie markedskommunikasjon historieformidling
dc.titleFra metervare til merkevare - En historisk undersøkelse av historien om denim i Norgenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-09-01T22:27:43Z
dc.creator.authorFond-Garathun, Haavard Michael
dc.date.embargoenddate3017-05-26
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-60477
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/57747/8/MASTER-HMFG.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata