Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan lyrikk og sanglyrikk ble del av det offentlige sorgarbeidet etter terrorhandlingene mot Regjeringskvartalet og AUFs sommerleir på Utøya 22. juli 2011. Oppgaven kombinerer en litteratursosiologisk tilnærming med nærlesing av utvalgte tekster: Del 1 presenterer funn fra en kartlegging av hvilke dikt og sangtekster som ble publisert, fremført, sitert og omtalt i utvalgte arrangementer og medier den første måneden etter hendelsene og i forbindelse med årsdagene som fulgte. Del 2 presenterer lesninger av fem tekster som hver på sin måte fikk en plass i det minnekulturelle arbeidet etter 22. juli: «Mitt lille land» av Ole Paus, «(eit dikt for dei unge)» og «etter 22. juli» av Frode Grytten, «Vi ser dere nå» av Lars Lillo-Stenberg og «22 7 11» av Lars Saabye Christensen. Funnene i oppgavens to deler blir diskutert i lys av tidligere forskning som viser hvordan en tendens til å søke mening og fellesskap kom til uttrykk i norsk offentlighet etter 22. juli, samt hvordan den offentlige sorgen ble til i et samspill mellom ulike aktører, medieringsformer og praksiser.