Sammendrag
Integrering av minoritetsspråklige er et sentralt mål i et flerkulturelt samfunn, og skolen regnes som en viktig integreringsarena. Læreplanen i samfunnsfag inneholder flere kompetansemål som kan knyttes opp mot integrering, og det fremstår derfor som relevant å undersøke hvordan samfunnsfagslærere arbeider med integrering av minoritetsspråklige. Studiens formål er å belyse en kobling mellom samfunnsfag og integrering av minoritetsspråklige. Problemstillingen for denne masteoppgaven er: Anser samfunnsfaglærere samfunnsfaget som integreringsfremmende, og i så fall hvordan arbeider samfunnsfaglærere med integrering av minoritetsspråklige gjennom samfunnsfagundervisningen? Den baseres på et teoritilfang knyttet til tolkninger av integreringsbegrepet, medborgerskap og undervisning i flerkulturelle klasserom. Studien bygger på en kvalitativ metodetilnærming hvor det empiriske materialet er samlet inn gjennom intervjuer av fire samfunnsfaglærere i videregående skole. Intervjuene har blitt analysert med formål om å belyse lærernes oppfatninger og erfaringer knyttet til integrering av minoritetsspråklige. Analysen av datamaterialet viser at lærerne ser på samfunnsfaget som en egnet arena for å fremme integrering. Dette begrunnes spesielt med bakgrunn i kompetansemålene i læreplanen (K06). Temaer som spesielt knyttes opp mot integrering er det norske samfunnet med velferdsstaten, politikk, demokrati, arbeidsliv, det flerkulturelle samfunn og likeverd. Lærerne har ulike erfaringer knyttet til elevers deling av erfaringer og kulturelle bakgrunn gjennom undervisningen.