Hide metadata

dc.date.accessioned2016-12-22T11:35:42Z
dc.date.available2016-12-22T11:35:42Z
dc.date.created2016-12-22T10:47:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationStraume, Ingerid . "Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land": Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2016, 2(3), 78-96
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/53314
dc.description.abstractGjennom 1970- og 80-tallet var det ikke uvanlig at pedagogiske miljøer i Norge engasjerte seg i sosiale bevegelser og politiske saker, som miljø- og fredsbevegelsen. Dagens politisk-sosiale saker, som utdanning for bærekraftig utvikling (UNESCO), har fått langt mindre oppmerksomhet i fagfeltet, selv om Norge holder en høy profil i internasjonal sammenheng. I denne artikkelen sammenligner jeg Norges og Sveriges tilnærming til FN-prosesser som Agenda 21 og FNs tiår for utdanning for bærekraftig utvikling, og diskuterer mulige forklaringer på den svake oppfølgingen av disse prosessene i Norge. Et forhold som framheves av flere forskere, er den tette koblingen mellom norsk politikk og utvinningen av olje og gass, der økt oppmerksomhet omkring økologiske og økonomiske sammenhenger vanskelig lar seg forene med fortellingen om det norske oljeeventyret. Slik oppmerksomhet vil kunne lede til beklemmende spørsmål som blir vanskelige å håndtere i skolen. Utgangspunktet for artikkelen er likevel at det ligger et stort, ubrukt potensial i pedagogikkfaget til å belyse og arbeide med denne type spørsmål.
dc.description.abstract"Norway is way ahead, compared to most nations, in these matters": Education for sustainable development in Norway and Sweden
dc.languageNO
dc.publisherNordic Open Access Scholarly Publishing / Cappelen Damm
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.title"Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land": Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige
dc.title.alternativeENEngelskEnglish"Norway is way ahead, compared to most nations, in these matters": Education for sustainable development in Norway and Sweden
dc.typeJournal article
dc.creator.authorStraume, Ingerid
cristin.unitcode185,34,20,0
cristin.unitnameHumSam-biblioteket
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1416663
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk&rft.volume=2&rft.spage=78&rft.date=2016
dc.identifier.jtitleNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk
dc.identifier.volume2
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage78
dc.identifier.endpage96
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v2.282
dc.identifier.urnURN:NBN:no-56558
dc.subject.nviVDP::Allmennpedagogikk: 281
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2387-5739
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/53314/1/straume-2016.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International