Abstract
Tema for denne masteroppgaven er musikk, dans og drama-elevers (MDD) motivasjon for naturfag. Dette er en gruppe elever som velger ei retning hvor de i utgangspunktet ikke kommer til å velge noe mer realfag i løpet av deres videregående skole-løp. Kan dette være med på å bidra til at disse elevene er mindre motiverte til å lære naturfag? På bakgrunn av dette stilles følgende spørsmål: Er MDD-elever motivert for å lære naturfag? Hvorfor, hvorfor ikke? For å besvare spørsmålet ble det gjennomført fokusgruppeintervju av MDD-elever, med spørsmål som tok utgangspunkt i PISA 2006, og benytter seg av Eccles og kollegenes (1983) modell på motivasjon som fundament. I tillegg ser oppgaven på hvordan MDD-elevers motivasjon ser ut i forhold til andre elevgrupper, og om deres motivasjon er av en annen art. Oppgaven viser at MDD-elevers motivasjon ikke er unik, men ligner veldig mye på motivasjonen man kan finne igjen hos andre elevgrupper i skolen. Man finner elever som er ytre motivert og er motivert av gode karakterer i naturfag, og man finner elever som er indre motivert av sin interesse for naturfag. I tillegg finner man også elever som er mindre motivert for naturfag.