Abstract
Dette er et kvalitativ casestudie om hvordan strategisk kompetanseledelse kan brukes som et verktøy i organisasjoner. Forskningen ble gjennomført i en tjenestebasert virksomhet som satser på menneskelige ressurser i form av kompetanse. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan ulike faktorer påvirker kompetansestrategien i slike organisasjoner. Lais (2013, s. 15) modell for strategisk kompetanseledelse som prosess er brukt som analytisk rammeverk for studien. Hovedfokuset har vært på hvordan mer organisatoriske faktorer i form av virksomhetsstrategien og markedsendringene påvirker kompetansestrategien, og hvordan mer individrettede aspekter i form av uformelle faktorer innenfor kompetansetiltak har innvirkning. Sparebanken Møre ble valgt som kontekst for studien og empirien ble innhentet gjennom intervjuer med ansatte fra ulike områder i banken, som bidro til å belyse problemstillingen fra flere sider. I tillegg ble det hentet supplerende funn fra bankens strategidokument. Hovedfunnene i oppgaven er knyttet til at virksomhetsstrategien har sterk påvirkning på kompetansestrategien i slike virksomheter siden det satses på menneskelige kompetanse som ressurs. Markedet for banker går i en retning mot sterkere digitalisering, men Sparebanken Møre velger å satse på fysiske kontor og personlige møter og relasjoner. Dette gjør kompetansestrategien enda viktigere. I tillegg vil det på individnivå eksistere flere uformelle aspekter innenfor de ulike kompetansetiltakene banken bruker. Innenfor rekruttering, mobilisering og utvikling har banken flere formelle tiltak, men samtidig fokus på det uformelle. Dette vil kunne påvirke kompetansestrategiens utfall, og strategisk kompetanseledelse bør dermed inkludere de mer uformelle aspektene for å lede og sørge for å få utnyttet potensialet til alle de ansatte. Resultatet fra studien er et forslag til en utvidet modell av Lais modell for strategisk kompetanseledelse, og praktisk viser dette til at organisasjoner gjennom sine ledere må anerkjenne det uformelles potensiale i større grad og forsøke å utnytte det i kompetansestrategien.