Sammendrag
Problemområde og problemstilling: Masteroppgaven handler om kunnskapsdeling i et helseforetak som er organisert som et senter for fellestjenester. Dette innebærer at alle ikke-medisinske tjenester forvaltes og driftes av en egen organisasjon som har til formål å tjene eksterne sykehus. Problemstillingen og forskningsspørsmålene er som følger: Hvordan deles kunnskap i et helseforetak organisert som et senter for fellestjenester? - Hvordan legges det til rette for kunnskapsdeling i et komplekst helseforetak? - Hvilke arenaer, redskaper og praksiser benyttes for kunnskapsdeling? -Hvilke utfordringer oppstår med kunnskapsdeling på tvers av grenser i organisasjonen? De teoretiske perspektivene som er brukt i oppgaven har alle et prosessuelt og praksisrettet syn på kunnskap og kunnskapsdeling. Derfor har jeg også valgt å benytte meg av Wenger (1998); Wenger, McDermott, og Snyder (2002) sine utgaver av praksisfellesskapsbegrepet. Når man ser på kunnskapsdeling i sammenheng med ulike praksiser og praksisfellesskap, kan det dukke opp grenser i tilknytning til dette. Derfor ser jeg det nyttig å kombinere med det teoretiske rammeverket til Carlile (2002, 2004) om kunnskapsgrenser. Metode og datainnsamling: Studien er basert på en empirisk casestudie. Dette bidrar til å gi innblikk i praksisene, redskapene og arenaene som legger til rette for kunnskapsdeling innad i helseforetaket. Hovedkonklusjoner og funn Analysen viste at organisasjonens bruk av Lean som arbeidsmetodikk preget både arenaene og praksisene for kunnskapsdeling. Sentrale arenaer var tavlemøtene, avdelings-/seksjonsmøter og nettbaserte omgivelser. Studien har også vist at kunnskap og kunnskapsdeling tilpasses og tilrettelegges til den praksisen hvor den er i spill. Ulike arenaer og verktøy tilpasser og tilrettelegger kunnskapsdelingen i forhold til de arbeidsoppgavene og kunnskapskravene som finnes i ulike praksiser.