Hide metadata

dc.contributor.authorGabrielsen, Anette
dc.date.accessioned2016-09-07T22:29:44Z
dc.date.available2016-09-07T22:29:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGabrielsen, Anette. Naturfaglige skriveoppgaver for 4.trinn. En undersøkelse av skriveoppgaver i Gaia 4 og Cumulus 4.. Master thesis, University of Oslo, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/52134
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i naturfagsbøker for 4.trinn. En analyse av skriving i prosess og type skrivehandling i et utvalg skriveoppgaver fra Gaia 4 og Cumulus 4, forteller i hvilken grad lærebokoppgavene kan bidra til utvikling av skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag. Det teoretiske fundamentet i oppgaven er først og fremst teori bak POS (Dysthe, 1999, og Dysthe og Hertzberg, 2014) og teorien bak Skrivehjulet (Berge, Evensen og Thygesen, 2016). Hensikten med prosjektet er å bidra til bevissthet blant lærere, skoleledere og forlag rundt lærebokoppgavenes betydning for elevenes læring slik Skjelbred (2009, s. 274) forklarer oppgaver som paratekster (Skjelbred, 2009). Oppgavene er også viktige fordi mye av skriveopplæringen i skolen er knyttet til oppgaveløsing (Skjelbred et al., 2005, Klette 2004, referert i Skjelbred, 2009). Den metodiske tilnærmingen i dette prosjektet er en kvalitativ lærebokanalyse. 34 oppgaver fra Gaia 4 og Cumulus 4 er kategorisert etter skriving i prosess og type skrivehandling. Gaia 4 Natur- og samfunnsfag elevbok er utgitt av Gyldendal norsk forlag i 2007 (Holm et al., 2007). Utvalget består av oppgaver som lærerveiledninga definerer innenfor skriving som grunnleggende ferdighet fra tre kapitler. Cumulus 4 Natur- og samfunnsfag er utgitt av Aschehoug forlag i 2008 (Bjørshol et al., 2008). Lærebokas nøtteoppgaver er valgt ut til analysen. Hovedkonklusjonen er at skriveoppgavene i utvalget i noe grad legger opp til skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag. Ett av funnene viser at mange skriveoppgaver indikerer skriving i prosess, men ingen av dem krever planlegging eller bearbeiding av tekst. Dette er en del av skriveprosessen i naturfag ifølge LK06. Derfor vil det være opp til den enkelte lærer hvorvidt elevene får undervisning i bruk og valg av hensiktsmessige skrivestrategier til arbeid i ulike faser av skriveprosessen. Et annet funn viser at de fleste oppgavene legger opp til utforskning og beskrivelser. Ordlyden i de utforskende oppgavene tilsier at en må vurdere om de faktisk legger opp til utforskning, eller om det er beskrivelser ikledd som utforskende oppgaver. Skriveoppgavene i utvalget krever derfor stort sett at elevene skal reprodusere kunnskap skriftlig gjennom beskrivelser. En mulig konsekvens kan være at skriveopplæringen ikke blir tilstrekkelig for at elevene utvikler nødvendig skrivekompetanse som faget krever. Spørsmålet som gjenstår er hvilke elever dette vil gå mest utover.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleNaturfaglige skriveoppgaver for 4.trinn. En undersøkelse av skriveoppgaver i Gaia 4 og Cumulus 4.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2016-09-07T22:29:43Z
dc.creator.authorGabrielsen, Anette
dc.identifier.urnURN:NBN:no-55454
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/52134/1/Naturfaglige-skriveoppgaver-for-4-trinn.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata