Abstract
Bakgrunn og formål: Fritiden anses som en betydningsfull tid i ungdomsalderen. Mange velger å være fysisk aktive i idrettslag, og Norges idrettsforbund er Norges største frivillige organisasjon (Norges idrettsforbund, 2009). Forskning viser en tydelig sammenheng mellom en god fysisk helse og en god psykisk helse. Det viser seg at ungdom med ulike funksjonshemminger er mindre aktive på fritiden enn andre (Grue, 1999), og dermed står mange i fare for å miste flere av de erfaringene jevnaldrende får gjennom sin fritidsdeltakelse. Å være fysisk aktiv i et idrettslag på fritiden, kan påvirke det enkelte mennesket på en positiv måte og være en arena for betydningsfullt samvær med andre mennesker. Men hva slags utbytte kan ungdommer med utviklingshemming få av å drive med lagidrett på fritiden? På hvilke måter kan et tilrettelagt idrettslag bidra positivt for den enkelte? Studiens hensikt er å få frem kunnskap om hvordan et utvalg ungdommer med utviklingshemming opplever sin deltakelse i et tilrettelagt idrettslag, og få frem hvilken betydning dette kan ha for den enkelte. I forskning som omhandler mennesker med utviklingshemming er det en tendens å spørre ”menneskene rundt”, snarere enn å spørre personene selv (Ellingsen 2010, 2015). Med denne studien vil jeg bidra med kunnskap som kommer fra ungdommer med utviklingshemming selv, og med det få frem deres egne tanker om sin fritidsdeltakelse. Problemstilling: Med den bakgrunn, er studiens problemstilling: Hvilken betydning har deltakelse i et tilrettelagt idrettslag for ungdommer med lett grad av utviklingshemming? Målet er å få belyst hvordan ungdommer med utviklingshemming selv opplever sin fritid, og videre tolke hvilken betydning deres deltakelse kan sies å ha. Metode: For å kunne få en dyptgående forståelse for hvordan det oppleves for ungdommene å være en del av et tilrettelagt idrettslag, ble det benyttet kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. I tillegg ble det benyttet abduksjon, som er en fokusering på sammenhengen mellom empiri og teori, i prosessen med å danne forståelse av dataene. Det empiriske hovedgrunnlaget kommer fra semistrukturerte intervjuer med fem ungdommer med utviklingshemming i alderen 16-18 år. Studiens metodiske tilnærming viste seg å være utfordrende, da ungdommene hadde varierende evner til å fortelle om sin deltakelse. Dermed ble deltakende observasjon fra treninger i løpet av en periode på 2,5 måned, benyttet som et metodisk supplement. Intervjuene ble transkribert og dataene videre analysert. Jeg benyttet analyseprogrammet NVivo10 for å kode og for å få et systematisk overblikk over innsamlet data. Forståelsen av empirien ble videre dannet med utgangspunkt i studiens teoretiske forankring, samt sentrale temaer som gjorde seg gjeldende i studiens funn. Resultater og konklusjon: Studiens funn indikerer samlet sett at deltakelse i et tilrettelagt idrettslag er av positiv betydning for ungdommene. Deltakelsen tyder særlig på å gi ungdommene et sosialt utbytte, gjennom det å møte jevnaldrende med utfordringer lik en selv. Det skapes vennskap og ungdommene gis muligheter til å få positive opplevelser sammen med andre ungdommer. Deltakelsen skjer i all hovedsak løsrevet fra foreldre. Dette kan bidra til opplevelser av selvstendighet, noe som er viktig særlig i ungdomstiden. Det å drive med fysisk aktivitet fremstår også som et positivt bidrag til ungdommenes tanker om seg selv og sin kropp, og ungdommene formidler å ha et positivt selvbilde. Idrettsarenaen viser seg å være en god arena for å oppleve mestring, da ungdommene har positive tanker om sine idrettslige prestasjoner og ferdigheter. Mulighetene til å tilpasse aktivitetene til den enkelte viser seg å være av betydning for at alle spillerne skal få et positivt utbytte. Studiens funn indikerer at det tilrettelagte fritidstilbud gir de unge muligheter til å oppleve mestring i samvær med andre. Dette kan bidra til å styrke den enkeltes tanker om seg selv, samt utvikle personlig egenskaper. Egenskaper tilegnet gjennom det å spille på et lag, slik som samarbeid og målrettet arbeid, kan være nyttig i livet til ungdommene forøvrig.