Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på alkoholbruk i arbeidslivet. Tallene viser oss at vi stadig drikker mer alkohol, og særlig salget av vin har økt de siste 20 årene. Det kan være flere årsaker til dette, eksempler som kan trekkes frem er økt salg av pappvin og økt kjøpekraft. Arbeidslivet vårt er også i forandring, det forventes at vi er fleksible og tilgjengelige. Det klare skillet mellom arbeid og fritid er ikke lenger like tydelig. Nyere forskning viser også at arbeidslivet byr på flere anledninger til å drikke alkohol enn tidligere. Vi har flere «gråsoner» mellom arbeid og fritid som er vanskelig å både regulere og definere. Disse gråsonene kan for eksempel dreie seg om reisevirksomhet i forbindelse med jobb, deltagelse på kurs og seminarer, en sommerfest eller andre begivenheter som skal markeres. Det kan virke som om vi i større grad tar det for gitt at alkoholen skal være tilstede. Vi tar ikke lenger en kopp te med venninner kveldstid, men vi treffes for et glass vin. På samme måte som vi, nesten rutinemessig, drikker alkohol i ulike anledninger i forbindelse med arbeid. I tillegg til å redegjøre for disse ulike anledningene, om det dreier seg om jobbreise eller julebordet, har jeg også forsøkt å se nærmere på det nye begrepet «afterwork». Afterwork er en av disse sosiale aktivitetene blant kolleger som skjer i gråsonen mellom arbeid og fritid, og i mange tilfeller innebærer bruk av alkohol. Vi trenger ikke en anledning for å dra på afterwork. En medarbeider som skal slutte eller et prosjekt som avsluttes, er ikke lenger de eneste mulighetene vi har for å ta en kald øl eller et glass vin. Nå kan vi ganske enkelt bare gå på afterwork. Hvordan skal vi håndtere dette nye fenomenet og kan det gi karriere- og helsemessige konsekvenser for oss?