Abstract
Regjeringen setter hvert år høyere krav og større forventinger til en bedre helsesektor, som fokuserer på god pasientbehandling. For å oppnå dette er fokus på teknologiutvikling stort, og det er også en forutsetning for en moderne og bedre helsesektor. I denne oppgaven har jeg sett på hvilke informasjonssystemer som benyttes på et akuttmottak ved et helseforetak på Østlandet. Studiet har undersøkt hvordan noen av informasjonssystemene oppleves problematiske, og hvilke tekniske egenskaper som er nødvendig for å støtte under deres arbeidsoppgaver. Det er rettet et spesielt fokus mot samhandling og elektronisk dokumentering. Oppgavekjeder har blitt benyttet til å presentere og analyser den innsamlede dataen. Ved hjelp av feltstudier gir denne rapporten innsikt i hvordan IT og sammenføyningsarbeid benyttes innad en stor organisasjon. Gjennom deltakende observasjoner og intervju har det blitt dokumentert at 12 av 20 sykepleier ønsker en forbedring hva gjelder kommunikasjon og logistikk. Grunnet sin geografiske spredning innad i organisasjonen, er helsepersonell nødt til å formidle sine individuelle aktiviteter til sine kolleger, for å kunne gi god pasientbehandling samt håndtere de omkringliggende pasientforløpene. Spørsmålet om hvem, hva, hvor står derfor sentralt for at sykehuset skal kunne utføre arbeidsoppgavene på en effektiv og kvalitetssikker måte. Ved å undersøke arbeidsprosessen ved helseforetaket har det vært mulig å avdekke hvilke tekniske egenskaper som er viktig, hva gjelder tekniske hjelpemidler knyttet til samhandling.