dc.contributor.author | Tjørhom, Frank Tore | |
dc.date.accessioned | 2016-08-08T22:27:51Z | |
dc.date.available | 2016-08-08T22:27:51Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Tjørhom, Frank Tore. Hvordan underviser man musikalsk improvisasjon på videregående- og bachelornivå? – En intervjuundersøkelse av tre hovedinstrumentlæreres undervisningsmetoder sett i lys av forskning innen musikalsk improvisasjon.. Master thesis, University of Oslo, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/51074 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen undersøker metoder for å undervise musikalsk improvisasjon på videregående- og bachelornivå, hvordan man kan tilpasse undervisningen til ulike elever, og den stiller også spørsmål til to nyere begreper innen improvisa- sjonslære: bruk av dramaturgi og non-idiomatisk improvisasjon, som kort fortalt handler om mer alternative aspekter, for eksempel metoder for å lære om struktur, motivbe- handling, kontraster, dynamikk og spenning. I undersøkelsen har jeg gjennomført intervjuer for å dokumentere hvordan tre hovedinstrumentlærere forholder seg til improvisasjonslære. Målet var å finne ut av hvilke metoder som blir brukt, kategorisere dem og trekke linjer mellom dem og litteraturen. Resultatene viser at man ved å bruke noen enkle metoder kan tilpasse improvisasjonsundervisningen, og i noen tilfeller sette i gang improvisasjon fra dag én. Det viser seg også at dramaturgi og non-idiomatisk improvisasjon kan, i kombinasjon med tradisjonell improvisasjonslære, bidra til å gi elever en bredere forståelse av improvisasjon, og en større kompetanse via strategiene metodene medfører. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | jazzpedagogikk | |
dc.subject | improvisasjon | |
dc.subject | musikalsk improvisasjon | |
dc.subject | jazz | |
dc.subject | musikalske begrensninger | |
dc.subject | non-idiomatisk improvisasjon | |
dc.subject | dramaturgi | |
dc.title | Hvordan underviser man musikalsk improvisasjon på videregående- og bachelornivå? – En intervjuundersøkelse av tre hovedinstrumentlæreres undervisningsmetoder sett i lys av forskning innen musikalsk improvisasjon. | nob |
dc.title.alternative | How does one teach musical improvisation at high school and undergraduate levels? – An interview study of three music teachers' teaching methods in light of research in musical improvisation | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2016-08-08T22:27:51Z | |
dc.creator.author | Tjørhom, Frank Tore | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-54598 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/51074/15/oppginnlev-9b4ced9e-13a3-4a9a-892f-8f0c36a20f6dTj-rhom-Master.pdf | |