Abstract
I denne studien har jeg undersøkt hvilken rolle IT-arkitektur spiller for digital tjenesteinnovasjon. Forskningsarbeidet har vært utført på min arbeidsplass i Skandiabanken. IT-arkitekturen er studert ut i fra nøkkelfaktorene agilitet og tjenesteinnovasjon, som er sentrale mekanismer med tanke på fleksibilitet og endringsevne for en bransje i en rivende teknologisk utvikling. For en digital virksomhet står teknologien og anvendelsen av denne sentralt, for i hvilken grad et selskap har evne til å reagere raskt nok på de endringsbehov som oppstår i markedet. Forskningsmetoden er en kvalitativ case-studie, der jeg har intervjuet IT-arkitekter, forretningsspesialister, ledelse og kunder i Skandiabanken. Disse intervjuene er gjort med medarbeidere som representerer Skandiabankens 15-årige historie fra etableringen i 2000 og fram til utgangen av 2015. Studien viser hvordan Skandiabanken har vært et digitalt prosjekt fra den ble etablert, hvilken rolle IT-arkitekturen har spilt, hvilke suksessfaktorer som har gjort at banken har lykkes i det norske markedet og hvordan selskapets innovasjonsevne oppfattes i dag. Avslutningsvis ser jeg på hva man kan lære av Skandiabankens digitale suksesshistorie. Det redegjøres også for hvilke tiltak banken bør iverksette, for å følge opp de funn som framkommer i denne studien om IT-arkitektur og tjenesteinnovasjon i Skandiabanken.