Abstract
Tittel: Forebygging av selvskading i ungdomsskolen. Hva er skoleledernes tanker og erfaringer med hvordan skolen jobber for å forebygge selvskading blant elevene? Sammendrag: Dette er en masteroppgave som består av to deler. En artikkel og en refleksjonsdel. Artikkelen beskriver i korte trekk bakgrunnen for studien, problemstillingen, de ulike funn og diskusjoner rundt funnene. I refleksjonsdelen prøver jeg å sette artikkelen inn i en større teoretisk og metodisk sammenheng, der jeg belyser prosessen og overveielsene jeg har gjort underveis i studiet. Metoden jeg har benyttet er kvalitativ forskningsintervju, der jeg har intervjuet fem skoleledere fra hver sin ungdomsskole i en kommune. Disse intervjuene har blitt transkribert og analysert ved hjelp av SWOT- analyse og tematisk analyse. Konklusjon: Skolelederne har alle erfaringer med elever som selvskader. Deres oppfatning er at elevenes selvskading har sosiale- og kommunikative funksjoner for elevene. De er alle enige om at de tror selvskading smitter, både gjennom media og mellom venner. De fleste skolelederne er enige om at de som skole har for liten kompetanse om hvordan de skal oppdage og ta vare på elever som selvskader. Ingen av skolelederne vil ha psykisk helse som et eget fag i skolen, men de vil at det skal bli en integrert del av skolehverdagen. Likevel sier de at de vil ha eksterne aktører inn i skolen for å ta deler av psykisk helseforebyggingen. Alle skolelederne etterlyser klarere føringer fra skoleeier på hvordan de skal jobbe med forebygging av selvskading i skolen.
In my research I have interviewed school leaders in a municipality to find out what their thoughts and experiences are on how to prevent self-harm. The method used for this research qualitative research interviews. The middle school leaders were interviewed with a semi structured interview template, in which they were asked questions from the SWOT- method. The interviews were transcribed and analyzed with SWOT- analysis and thematic analysis. Results: All of the school leaders have experienced students who have done self-harm. They believe that the self-harm has social and a communicative purpose for the students. They agree that self-harming is contagious. Most of the school leaders feel like as a school they don t have enough knowledge on how they can detect and care for students who harm themselves. Many of them are asking for a general competency lift for everyone in the schools. The school leaders do not want mental health to be a separate subject in school; they would like it to be integrated into the regular school day. At the same time they would like for external expertise to come into the schools to teach parts of the mental health curriculum. They believe that the teachers education has to change if this is going to be the teachers responsibility to teach. They all want mental health to be prioritized on the school owners agenda.