Abstract
Teorien om kollektive drikkekulturer innebærer at påvirkninger på ulike måter flyter mellom samhandlende aktører. Men hva skjer i situasjoner der normer og regler forbyr bruken av alkohol? Denne oppgaven belyser hvordan ungdommene i et rusfritt musikkverksted på Østlandet likevel, gjennom sin samhandling med hverandre, skaper og opprettholder en skjult, felles drikkekultur. Datamaterialet ble fremskaffet gjennom kvalitative intervjuer og et feltarbeid. Analysen viser hvordan deltakerne har etablert to rammer, som videre kan medføre to ulike måter å forholde seg til alkohol. Rammebegrepet brukt i oppgaven er basert på Erving Goffmans bok Frame Analysis (1974). Rammene samsvarer med og følger sosiale frontstage- og backstage-kontekster. Dette konseptet er tatt fra Goffmans The Presentation of Self in Everyday Life (1959). Oppgaven oppretter videre begrepet alkoholprat, som en analytisk kategorisering av hvordan man i samtaler forholder seg til alkohol og drikking. Datamaterialet vil vise det jeg har kalt rockeverksted-rammen og kompis-rammen. I rockeverksted-rammen unngås positive former for alkoholprat. Rammen er særlig tilstedeværende i offentlige frontstage-kontekster. Dersom alkohol omtales, gjøres det enten negativt eller forholdsvis nøytralt. Ved omtaler av rus, trekker miljøet heller frem andre måter å føle spenning og velbehag, som utøving av musikk eller det å prate med venner. I de få tilfeller der positiv alkoholprat eller rus likevel skjer i rammen, vil situasjonen kreve kompetent legitimering eller nøytralisering. Disse situasjonene vil likevel uten unntak føre til en negativ sanksjon. Omfanget av denne vil avhenge av omstendighetene, og kan være alt fra tilsnakk til permanent utestengelse. I uttalelser knyttet til rockeverksted-rammen var det også trekk av techniques of affirmation, som i oppgaven oversettes til avholdende bekreftelse. Uttalelsene var knyttet til ulike former for markering av tilhørighet til musikkverkstedet, gjennom distanseringer fra "de som fester mye". I kompis-rammen var derimot positiv alkoholprat like akseptable som ethvert annet tema. Denne rammen er sosialt akseptert i private, mer backstage-lignende kontekster. I de tilfeller der kompis-rammen ble forsøkt brukt i mer offentlige kontekster, førte dette til misnøye blant andre medlemmer. Bruk av feil ramme til feil tid førte derfor med få unntak også til sosiale sanksjoner. Samtidig viste riktig bruk av kompis-rammen trekk av nøytraliseringsteknikker, i det at alkoholprat mellom "kompiser" kan nøytraliseres på grunnlag av de samhandlendes alder, relasjon og lignende omstendigheter. Læringen av rammene gir medlemmene kompetanse i to dimensjoner: 1.) innholdet i musikkverkstedets rammer og 2.) ulike måter å nøytralisere/legitimere normbrudd i eller bytter fra rockeverksted-rammen. Studien kan tyde på at det selv i - formelt sett - rusfrie ungdomstiltak kan finne sted både prat om og konsum av alkohol blant medlemmene. Grunnen er at normer for hvordan man forholder seg til et fenomen ofte er kontekstuelt betinget. I studien samler de sentrale delene av miljøet seg rundt de offentlige alkoholrestriktive normene, og de positive virkningene miljøet mener normene fører til. Samtidig gjøres andre normer gjeldende i medlemmenes private samhandling. Hvordan medlemmene over tid forholder seg til alkoholprat (både frontstage og backstage) fører således til at miljøet i det skjulte skaper og viderefører en kollektiv drikkekultur. I oppgavens metodekapittel drøfter jeg utfordringer ved å forske på "mine egne". Jeg tilbrakte selv mye tid på musikkverkstedet i ungdomsårene. Tross følelsen av at min egen kjennskap til miljøet ville gjøre det lettere å få et grep om samværsform og normer, viste det seg å være vanskelig å få tilgang til den delen av samhandlingen som foregikk innenfor kompisrammen. På et mer generelt plan peker oppgaven mot at feedback fra miljøet en studerer, samt det å forholde seg kritisk til ens egen evne til å samle inn et godt datamateriale er essensielt for gjennomføringen av gode samfunnsvitenskapelige studier.