Abstract
Møtesamtaler utgjør en stor del av hverdagen på mange arbeidsplasser, det investeres mye tid, krefter og penger i møter. Møtedeltakere er målorienterte og ønsker å være effektive, og det setter sitt preg på samtalen. Møteleder er sentral og har generelt ansvar for emneorganisering; det vil si å styre om et emne skal avsluttes, eventuelt når og hvordan, og hva man skal snakke om etterpå. Ved å analysere emneavslutningsprosesser kan man få et innblikk i hvordan møteleder utøver sitt mandat, samt se hvordan møteledelsen fungerer og blir tatt i mot av møtedeltakerne. Oppgaven forsøker å beskrive og analysere sentrale strategier hos møteleder i emneavrundingsprosesser og aktiviteten til øvrige deltakere. Man ønsker å se i hvilken grad disse ser ut til å samarbeide med møteleder og akseptere dennes føringer for samtalen. Målet er å kunne kommentere hvilke strategier som er blitt brukt og hvordan disse passer overens med det ansvar og de rettigheter som følger møtelederrollen. Oppgaven konkluderer med at møteleder veksler mellom å være aktiv i emneavslutningsprosessen og observere i deler av den. Uavhengig av hvilken strategi som føres i avslutningsprosessen, er det nesten uten unntak møteleder som avslutter emner ved å føre samtalen videre og over på et nytt emne eller vende tilbake til et tidligere samtaleemne. Altså bekrefter funn i denne oppgaven at møteleder er sentral for emneavrundingsprosesser. Denne prosessen fungerer best når møteleder og øvrige deltakere samarbeider og er målorienterte, da fungerer nemlig møteleders strategier mer effektivt. Deltakerne viser seg også som målorienterte og samarbeidsvillig, hvilket er essensielt for at møteleder skal kunne lede effektivt. Generelt kan vi konkludere med at de styrende strategiene befester og bekrefter møteleders rolle, mens de mer dialogiske strategiene inviterer til samarbeid. Selv om møteleder kan sies å spille hovedrollen i emneavrundingsprosesser, har alle deltakere i et møte ansvar for å aktivt legge til rette for god møteledelse og være målorienterte.