Sammendrag
Denne oppgaven analyser hvordan norske og japanske brukere kommuniserer på sosiale medier på smarttelefoner. Analysen er basert på en spørreundersøkelse med 20 deltagere fra Japan som bruker appen LINE, og 20 deltagere fra Norge som bruker Facebook Messenger. Informantene består av unge universitetsstudenter fra 18 til 25 år. Resultatene viser blant annet at japanere foretrekker LINE fordi den har et stort utvalg av søte sticker, som gjør kommunikasjon lettere for japanere som bor i et stort gruppesamfunn der de må prioritere andre enn seg selv. Facebook Messenger, som er mindre komplisert, passer bedre for nordmenn som har sterkere individualism-faktor. Oppgaven bruker fire vestlige kulturelle teorier og to japanske teorier, og diskuterer hvilke faktorer i teoriene som er viktigst for studenter når de kommuniserer på disse appene.
This thesis examines how Norwegian and Japanese users communicate on social media on smartphones. Analysis is based on surveys towards 20 participants from Japan who use an app LINE, and 20 participants from Norway who use Facebook Messenger. Informants are youth who are university students from 18 to 25 years old. Results tell mainly that Japanese prefer LINE because it offers big choice alternatives of cute stickers, and that makes communication easier. Facebook Messenger which is less complicated and easier is better for Norwegians who have a stronger individualism factor. In the thesis, four Western theories and to Japanese theories are used, and discuss which factor in theories are more important for students when they communicate on these apps.