Abstract
Det stilles stadig høyere krav til effektivitet og produktivitet fra kunnskapsarbeideren. Det forventes for eksempel at det skal leveres langt raskere konklusjoner på store oppgaver nå enn tidligere. Denne masteroppgaven baserer seg på en casestudie, motivert av at det i organisasjonen som undersøkes kan synes litt vanskelig å samhandle og dele kunnskap effektivt med de IT-løsningene som tilbys. Oppgaven presenterer noen begreper og forskningsresultater fra forskningsfeltet IKT-basert samarbeid. Tid/sted-matrisen er hjelp for bevisstgjøring rundt hva det enkelte samhandlingssystem er ment å støtte. Men selv om teknologien finnes, er det ikke alltid slik at den blir brukt. Hvis ikke menneskene ser noen merverdi i å bruke et system, blir det neppe brukt med mindre de blir pålagt å bruke det. Det kan også være grunner til at man ikke ønsker å dele sin kunnskap, som for eksempel at man kan være redd for at deling kan åpne for kritikk eller man blir satt under ledelse. For at andre skal ha glede av det du produserer, må det være mulig å finne. Hvis informasjonen er lagret på en måte som gjør den vanskelig eller umulig å finne, kan den fort gå tapt og kunnskapen kan forbli kun hos deg som personlig, taus kunnskap. Men at kunnskapen er eksternalisert betyr ikke nødvendigvis at den kan gjenbrukes av andre uten videre. Hvis man ikke har forståelse for konteksten informasjonen er skrevet i, må det gjøres undersøkelser rundt dette før informasjonen kan gjenbrukes. Empirisk bygger oppgaven på intervjuer med 15 ansatte i organisasjonen. Jeg har spurt hvilke utfordringer brukeren ser med de samhandlingssystemene organisasjonen har, og hva slags funksjonalitet som eventuelt savnes. Funn fra egen forskning sammen med presentert teori, brukes til å diskutere hvordan IKT-systemer kan bidra til kunnskapsdeling og samhandling i organisasjonen. Studien viser at det å vite hvem man kan spørre for å gjøre avklaringer, mulighet for å finne tidligere produksjon, og at dokumentbehandlingssystemet er tungvint og dels vanskelig å bruke er tre sentrale utfordringer i denne organisasjonen. Jeg argumenterer for at bedre tilpasning av systemet til organisasjonens behov, bevisstgjøring av nytteverdi, tydelige retningslinjer og tilstrekkelig opplæring i systemene vil bidra til å nå kritisk masse. Jeg argumenterer videre for at bruk vil bidra til enklere og mer effektiv samhandling og kunnskapsdeling enn det de ansatte opplever i dag.