Abstract
Musikk i dag brukes ofte som virkemiddel i film-, tv- og spill-industrien for å forsterke emosjoner som ønskes uttrykt. I denne oppgaven ønsker jeg at leseren skal få en oversikt over hvilken forskning som eksisterer på området musikk og emosjon, og kunne bruke det til å bevisstgjøre bruk av harmonikk, melodikk og andre elementer i sin egen musikk. Forskere har de siste 100 årene utviklet gode metoder for å tolke menneskelig emosjonell respons. De kan i dag avlese fysiologiske forandringer, og begynner å forstå hvilke musikalske elementer som påvirker disse. De har blitt klokere på å forstå overgangen fra et fysisk stimuli (musikk som oppfattes av hørselssystemet) til vi opplever en emosjon. Jeg har i denne oppgaven forsøkt å se sammenhengen mellom hva ulike forskere har kommet frem til i sine undersøkelser. Hvilke musikalske elementer er med å påvirke hvilke emosjoner vi opplever? Dette har jeg forsøkt å belyse gjennom å se linken helt fra det fysiske lydsignalet, og helt til vår tolkning av signalet i form av musikkteoretiske begreper og den emosjonelle responsen vi uttrykker. En praktisk del av masteroppgaven viser ved hjelp av egen komposisjon hvordan alle felles observasjoner ulike forskere har kommet frem til, kan gi oss en god indikasjon på hvilke musikalske valg vi som komponister bør ta for å oppnå ønsket uttrykt emosjon i musikken vår.