Sammendrag
En forventning i rammeverket for nasjonale prøver er at kommuner og skoler bruker resultatene som grunnlag for kvalitetsutvikling i opplæringen både på individ, skole- og skoleeiernivå. Hvordan gjøres dette? Hva kjennetegner skoler, skoleledere og ledelsespraksis som lykkes med dette arbeidet? Med bakgrunn i undring rundt disse spørsmålene søker studien å finne svar på problemstillingen hva som karakteriserer rektors ledelsesstrategier på skoler som kan vise til fremgang i nasjonale prøver i lesing for elever på ungdomstrinnet. Gjennom intervju med rektorer og lærere ved tre skoler, har vi søkt å få innsikt i noen av de kjennetegnene som synes å være felles for rektors ledelsesstrategi ved utvalgsskolene. Rektors ledelsesstrategier kan være ulike og er avhengig av den konteksten de er utformet i. Til tross for ulik kontekst har vi likevel sett noen fellestrekk ved rektorenes ledelsesstrategier: Kontinuerlig arbeid for å utvikle og opprettholde gode relasjoner til medarbeidere - Høye forventninger til prestasjoner - Tillit til lærernes profesjonelle skjønn - Tett oppfølging av elevresultater på nasjonale prøver i lesing - Bevisst rekruttering og mobilisering til felles innsats