Abstract
Denne studien handler om politisk soulmusikk («soul with a message», forkortet som «swam») i en turbulent tid i USAs historie: 1960- og 1970-tallet. Noen stikkord som er betegnende for disse tiårene, er polarisert politisk landskap, borgerrettighetsbevegelse, rasisme, kvinnefrigjøring, antikrigsbevegelse, ungdomsopprør, politisk motiverte mord og massedemonstrasjoner. I disse tiårene ble det laget musikk som tematiserer et tilsvarende politisk engasjement. Fra å ha vært en populærmusikalsk sjanger med ufarlige tekster om kjærlighet og forelskelse, vokste det fram soul med hardtslående politiske budskap: swam. Oppgavens hovedmål er å kartlegge hva swam var og forklare hvordan og hvorfor denne musikken utviklet seg som den gjorde på 1960- og 1970-tallet. Jeg gjør både kvantitative og kvalitative analyser av swam-tekster, artister og plateselskaper. Noen hovedfunn: Swam utgjorde en liten andel av den totale mengden soul-utgivelser i det aktuelle tidsrommet. Det overveldende flertallet swam-artister og- plateselskaper utga ikke mer enn én swam-låt. Swam utviklet seg i tre hovedfaser: 1) Fremveksten 1962-1967, 2) Storhetstiden 1968-1973 og 3) Nedgangen fra 1974-1980. Analysen av tekstene innhold og konteksten de ble utgitt i, tyder på at swams utvikling lar seg forklare som tett knyttet til de politiske strømningene i samtiden. Særlig i storhetstiden er det mange eksempler på tette bånd mellom borgerrettighetsbevegelsen og swam.