Abstract
I dette prosjektet analyserer jeg tre av Asger Jorns malerier, Rovdyrpagten II, Die Törichten Jungfrauen og Døddrukne danskere, med utgangspunkt i metamorfosebegrepet. Metamorfosen setter hele maleriet i bevegelse, dette er utgangspunktet for flere sentrale virkninger og spenninger i maleriet. Den overordnede tesen er at en måte det primitivistiske utfolder seg på hos Jorn er gjennom metamorfosen. Jeg vil gå nærmere inn i hvordan det gestiske kommer til uttrykk, hvordan spenningen mellom det jordiske og mytiske kan forståes som underjordisk og argumenterer for at lerretene burde forståes som en type natur. Som kunstner jobbet Jorn med flere medier, i denne avhandling vil temaet kun være maleriet. De tre maleriene vil være hovedkilden for analysen. Jorn jobbet med et primitivistisk bildespråk. Primitivismen blir derfor viktig som teoretisk grunnlag og vil bli tematisert i et eget kapittel. Redegjørelse for og diskusjon av metamorofsebegrepet vil være en annen sentral del av det teoretiske rammeverket for prosjektet. Asger Jorns biografi vil være tema i et eget kapittel der jeg også gir en kort gjennomgang av oeuvren og bekriver maleriene jeg skal analysere.