dc.contributor.author | Løver, Silje Nalini | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T22:00:43Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T22:00:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Løver, Silje Nalini. Interaksjon i nettbasert undervisning, en studie av "den virtuelle matematikkskolen" og elevenes interaksjon med innhold, lærer og andre elever. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/46063 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om nettbasert undervisning og er fundert i litteratur som hevder at elever som er aktive i sin egen læringsprosess har større forutsetninger for læring i nettbaserte undervisningsprogrammer. Den virtuelle matematikkskolen er et nettbasert undervisningsopplegg i matematikk for ungdomsskoleelever. Med utgangspunkt i en modul av den virtuelle matematikk skolen har jeg gjort en casestudie og sett nærmere på betingelser for interaksjon. I nettbasert undervisning interagerer elever og lærer via informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Moore og Kearsley, 2012) og nyvinninger innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi gjør at det er mulig å interagere på mange måter via flere medier i nettbasert undervisning (Greenhow, Robelia og Hughes, 2009). De teknologiske løsningene og det pedagogiske opplegget for et nettbasert undervisningsopplegg er faktorer som påvirker interaksjoner i nettbasert undervisning (Anderson og Dron, 2010). Målet med dette studiet har vært å finne ut hvordan de teknologiske løsningene og det pedagogiske opplegget i DVM støtter interaksjoner mellom elev-innhold, elev-lærer og elev-elev. Vinklingen for oppgaven har jeg valgt på bakgrunn av studier som viser at på tross av flere muligheter for kommunikasjon i nyere teknologi er læringssituasjonen i nettbasert undervisning preget av lite interaksjon mellom deltakerne (McBrien, Cheng & Jones, 2009, Hrastinski, 2008). Datamaterialet som er brukt i oppgaven er allerede foreliggende data fra en følgeevaluering som ble gjort av testpiloten for den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2013/2014. Både kvalitative og kvantitative data er benyttet i en kvalitativ analyse som har forsøkt å belyse elevenes betraktninger av læringssituasjonen og interaksjonene i DVM-1T. Funnene fra oppgaven viser at produktiv interaksjon og sådan gode læringssituasjoner avhenger av at elever og nettlærere i DVM-1T må være fortrolige med at de er delaktige i et nettbasert undervisningskonsept. Chatten er kommunikasjonsmediet som i størst grad benyttes til interaksjon med nettlærer og andre elever. For at mediene i større grad skal supplere hverandre må elever og lærere i DVM-1T bli kjent med de ulike verktøy og lære seg hvordan kommunikasjonsmedier kan skape muligheter for ulike typer interaksjon. | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.subject | Nettbasert | |
dc.subject | undervisning | |
dc.subject | nettbasert | |
dc.subject | læring | |
dc.subject | interaksjon | |
dc.subject | pedagogiske | |
dc.subject | design | |
dc.subject | teknologi | |
dc.title | Interaksjon i nettbasert undervisning, en studie av "den virtuelle matematikkskolen" og elevenes interaksjon med innhold, lærer og andre elever | nor |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-09-21T22:00:43Z | |
dc.creator.author | Løver, Silje Nalini | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-50274 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/46063/1/Interaksjon-i-nettbasert-undervisning.pdf | |