Abstract
Denne oppgaven handler om nettbasert undervisning og er fundert i litteratur som hevder at elever som er aktive i sin egen læringsprosess har større forutsetninger for læring i nettbaserte undervisningsprogrammer. Den virtuelle matematikkskolen er et nettbasert undervisningsopplegg i matematikk for ungdomsskoleelever. Med utgangspunkt i en modul av den virtuelle matematikk skolen har jeg gjort en casestudie og sett nærmere på betingelser for interaksjon. I nettbasert undervisning interagerer elever og lærer via informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Moore og Kearsley, 2012) og nyvinninger innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi gjør at det er mulig å interagere på mange måter via flere medier i nettbasert undervisning (Greenhow, Robelia og Hughes, 2009). De teknologiske løsningene og det pedagogiske opplegget for et nettbasert undervisningsopplegg er faktorer som påvirker interaksjoner i nettbasert undervisning (Anderson og Dron, 2010). Målet med dette studiet har vært å finne ut hvordan de teknologiske løsningene og det pedagogiske opplegget i DVM støtter interaksjoner mellom elev-innhold, elev-lærer og elev-elev. Vinklingen for oppgaven har jeg valgt på bakgrunn av studier som viser at på tross av flere muligheter for kommunikasjon i nyere teknologi er læringssituasjonen i nettbasert undervisning preget av lite interaksjon mellom deltakerne (McBrien, Cheng & Jones, 2009, Hrastinski, 2008). Datamaterialet som er brukt i oppgaven er allerede foreliggende data fra en følgeevaluering som ble gjort av testpiloten for den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2013/2014. Både kvalitative og kvantitative data er benyttet i en kvalitativ analyse som har forsøkt å belyse elevenes betraktninger av læringssituasjonen og interaksjonene i DVM-1T. Funnene fra oppgaven viser at produktiv interaksjon og sådan gode læringssituasjoner avhenger av at elever og nettlærere i DVM-1T må være fortrolige med at de er delaktige i et nettbasert undervisningskonsept. Chatten er kommunikasjonsmediet som i størst grad benyttes til interaksjon med nettlærer og andre elever. For at mediene i større grad skal supplere hverandre må elever og lærere i DVM-1T bli kjent med de ulike verktøy og lære seg hvordan kommunikasjonsmedier kan skape muligheter for ulike typer interaksjon.