Abstract
Temaet for denne oppgaven er bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning. Problemstillingen lyder som følger: «Hva tenker samfunnsfaglærere som har brukt dataspill i sin undervisning om bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning og hvordan knytter de dette til læring i samfunnsfag?». Oppgaven ønsker å undersøke hvordan dataspill kan brukes som undervisningsmetode i samfunnsfag og hvordan bruk av dataspill kan knyttes til læring i faget. Målet med oppgaven er å bidra med ny kunnskap om bruk av dataspill i samfunnsfag. Denne kunnskapen kan brukes av samfunnsfaglærere som ønsker å prøve ut bruk av dataspill i egen undervisning. Denne undersøkelsen har brukt en kvalitativ tilnærming til problemstillingen. Det har i forbindelse med oppgaven blitt gjennomført tre kvalitative forskningsintervju med samfunnsfaglærere som selv har gjennomført undervisning i samfunnsfag med bruk av dataspill. De kvalitative forskningsintervjuene utgjør dermed empirien som er utgangspunktet for oppgaven. Analysen som tar utgangspunkt i kodingen av datamaterialet er en pendling mellom teori og empiri. Som teoretisk grunnlag har oppgaven blant annet trukket inn et sosiokulturelt perspektiv på bruk av dataspill i undervisning. Oppgaven gjør rede for hvordan bruk av dataspill kan knyttes til akademisk kunnskap i samfunnsfag, hvordan dataspill kan bidra til å engasjere elever og hvordan dataspill kan knyttes til deltakelse i samfunnsfag. Studien gir ikke grunnlag for brede konklusjoner og store funn, men kommer likevel med et lite bidrag til en spilldidaktikk i samfunnsfag. Hovedfunnet i oppgaven er at dataspill kan tenkes å bidra til å fremme akademisk kunnskap i samfunnsfag, samt bidra til å utvikle kritisk tenkning og deltakelse hos elever. Videre synes bruk av dataspill i samfunnsfagundervisning å være engasjerende for elever, men det er tydelige kjønnsforskjeller i reaksjonene på undervisning med dataspill. Til slutt synes det å være en generell utfordring for læring i samfunnsfag at elevene synes å bruke spill for å lære å spille og ikke spiller for å lære. Dette kan gjøre overføringen av kunnskap fra spillet til kunnskap i faget vanskelig.