Abstract
Temaet for denne studien er støttesamtaler for ungdom i sorg. Den type sorg det har blitt valgt å se nærmere på er sorg grunnet dødsfall av nærstående personer. Studien har sett på hvordan de ansatte i ungdomsskolen kan legge til rette for støttesamtaler for disse ungdommene. Studiens formål er todelt: For det første kan den bidra til å vinne kunnskap om hvordan det i ungdomsskolen kan legges til rette for støttesamtaler med ungdom i sorg. For det andre kan det bidra til at ungdommene får bedre hjelp. For å oppnå dette formålet har det blitt utviklet en problemstilling og fem temaer med underspørsmål: Hvordan kan ungdomsskolen legge til rette for støttesamtaler med ungdom som opplever sorg grunnet dødsfall av nærstående personer? - Kontakt: Hvordan etablere kontakt med ungdommene? - Relasjon: Hvordan få en relasjon til ungdommene? - Gjennomføring av samtalene: Hvordan kan samtalene gjennomføres? - Den klientsentrerte holdning: Hvordan kan denne holdningen komme til uttrykk? - Anerkjennelse: Hvordan kan anerkjennelse komme til uttrykk? For å få svar på problemstillingen og underspørsmålene ble det valgt ut en kvalitativ tilnærming, hvor det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med både ansatte i ungdomskolen og ungdommer som intervjupersoner. Denne tilnærmingen ble valgt da den ble sett på som den som var mest egnet for å få fram intervjupersonenes opplevelse av hvordan det kan bli lagt til rette for støttesamtaler. I studien har det blitt sett på og anvendt to vitenskapelige perspektiver: det fenomenologiske og hermeneutiske perspektivet. Disse perspektivene ble anvendt i utarbeidelsen av problemstillingen og intervjuguidene, i analysen, beskrivelsen og tolkning av datamaterialet. Resultatene ble drøftet opp mot relevant teori og forskning. Resultatene fra intervjuene danner et bilde av at det kan være ulike måter å legge til rette for støttesamtaler. Det som kan se ut til å være felles for de ansatte er at de alle anser det som viktig å vise ungdommene at de ser de og er der for dem. For ungdommene kan det se ut til å være felles at de kunne ønske at det var noen som var der for de og som kunne tatt hensyn til dem og den situasjonen de var i, men dette på deres egne premisser. Dette kan vise at det kan være viktig at ansatte i ungdomskoler legger til rette for støttesamtaler på en måte som er tilpasset den enkelte ungdom, og de individuelle behovene og ønskene han eller hun har.
Youth and grief