Hide metadata

dc.contributor.authorBøen, Linda Birgitte
dc.date.accessioned2015-09-07T22:03:45Z
dc.date.available2015-09-07T22:03:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBøen, Linda Birgitte. Ordforrådsundervisning på barnetrinnet. Hva bør man ta hensyn til?. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45660
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på hvilke faktorer man må ta hensyn til når man skal legge opp til ordforrådsundervisning. I begynnelsen av oppgaven ser jeg på ulike sider ved ord, ordforråd, lesing og leseforståelse, før jeg for alvor begir meg ut på ordforrådsundervisningen i skolen, og hvilke vansker elever opplever i møte med vanskelige ord. Noen av disse vanskene er da knyttet opp til ordenes multiple betydning, ord i overført betydning og ordenes morfologi. Oppgaven er en teoretisk oppgave, og er derfor i stor grad basert på review artikler av sentrale teoretikere innenfor ordforrådsforskning. Elementer jeg fokuserer videre på i oppgaven er på hvilken måte man skal legge opp til ordforrådsundervisning, og om denne da bør være implisitt eller eksplisitt. Jeg har også sett på ulike holdninger knyttet til hvilke ord man bør velge å undervise i, og hovedsakelig om man skal velge ord ut fra hyppighet eller nytteverdi. Videre har jeg sett på hvilke utfordringer lærere møter når de skal legge opp til ordforrådsundervisning, da med fokus på klassen og alle individene som skal ha tilpasset undervisning til sitt nivå. I den sammenheng har jeg sett på sosiale faktorer som sosioøkonomisk status og foreldrenes utdannelse, og hvordan dette kan være med på å predikere elevenes ordforrådsutvikling. Avslutningsvis har jeg sett på ulike didaktiske metoder man kan anvende i skolen, da med fokus på ulike former for lesning, og klasseroms samtalen. Jeg har i den sammenheng sett på metodenes fordeler og ulemper.nor
dc.description.abstractIn this master thesis my focus has been what factors we need to be aware of when planning vocabulary instruction. In the beginning I look at different aspects of words, like word parts, vocabulary, reading and reading comprehension. I also especially focus on the difficulties students encounter when meeting word with multiple meanings. This is a theoretical paper. And is mostly based on review articles written by experienced researchers in the field of vocabulary learning. Further I look at what research says about how we should implement vocabulary instruction in school, and whether this instructions should be implicit or explicit. I have also look at what words we need to teach the students, and how we can decide this. I have also looked at different aspects we need to consider in a classroom of individuals. Especially on how socioeconomic status and non-educated parents influence the student s vocabulary development. The last part of the paper focuses on different methods to use in the classroom. I have especially focused on different types of reading as shared- and individual reading, and dialogues in the classroom. I have also looked at their positive and negative aspects, and how effective they are for vocabulary growth. .eng
dc.language.isonor
dc.subjectordforråd
dc.subjectundervisning
dc.subjectvokabular
dc.titleOrdforrådsundervisning på barnetrinnet. Hva bør man ta hensyn til?nor
dc.titleVocabulary instruction in elementary school. What do we need to know?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-09-07T22:07:05Z
dc.creator.authorBøen, Linda Birgitte
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49973
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45660/7/Masteroppgave_LSS4090-2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata