Sammendrag
Sammendrag Dette prosjektet har brukt intervjudata, teori og relevant litteratur til å drøfte bruk av læringsstrategier hos mennesker med spesifikke språkvansker. Datamaterialet bygger på fem kvalitative intervjuer med unge med spesifikke språkvansker. Intensjonen har vært å gi et tilstandsbilde som kan illustrere teori og litteratur om bruk av læringsstrategier hos unge mennesker med spesifikke språkvansker. Følgende problemstillinger ble stilt: Hvilke læringsstrategier formidlet fem unge med spesifikke språkvansker at de brukte? - Formidlet informantene en bruk av strategier som kunne tolkes som strategirikdom? - Beskrev informantene erfaringer med læring som kunne tolkes som læringssuksess? - Beskrev eventuelt de samme informantene både strategirikdom og læringssuksess? Flere av informantene synes å ha formidlet bevisst bruk av læringsstrategier i kombinasjoner, gjerne gjennom en variant av imitasjonslæring, som kan tolkes som strategirikdom (Elstad, Turmo & Andreassen, 2006). Disse informantene fortalte tilsynelatende også om flere erfaringer med læringssuksess. På bakgrunn av at læringssuksess er blitt satt i sammenheng med strategirikdom (Bandura, 1997, s. 80; Holm, 2013; Ostad, 2013), kan dette ses som en illustrasjon på at mennesker med spesifikke språkvansker kan lære å bruke læringsstrategier til å kompensere for vansker og oppnå læringssuksess. I lys av teori om hva realistisk mestringsforventning kan bety for motivasjon og læring (Bandura, 1997; Manger et al., 2012), kan dette ha potensialet til å bidra til en positiv læringsprosess for mennesker med spesifikke språkvansker. spesifikke språkvansker, læringsstrategier.