dc.contributor.author | Olimstad, Mari | |
dc.date.accessioned | 2015-09-01T22:01:06Z | |
dc.date.available | 2017-05-25T22:31:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Olimstad, Mari. Dronning Eufemias gate: En aveny for vår tid?. Master thesis, University of Oslo, 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/45329 | |
dc.description.abstract | Oslos havnefront er i en transformasjonsprosess. Det som tidligere var et område forbeholdt industri og trafikk, skal nå gi Oslos befolkning tilgang til fjorden. Prosessen startet samtidig med det flere har ment er et paradigmeskifte i måten transportplanlegging praktiseres. Ikke bare skal miljøvennlige transportformer prioriteres, men oppholdskvaliteter skal være like viktige i en gate som fremkommelighet. Dette gjenspeiles også i de offisielle ambisjonene for Bjørvikas hovedgate, den 43 meter brede avenyen Dronning Eufemias gate. Kritikerne har likevel fryktet at trafikken vil dominere og at kontorbyggene vil bidra til å skape en «død» gate. Denne masteroppgaven er en diskursanalyse av Dronning Eufemias gate, slik den beskrives av planleggere, utbyggere og i offentlig debatt. Viktige spørsmål som oppgaven reiser er: Hva er trafikkens rolle i byen? Hva er en urban livsstil og forutsetningene for et godt byliv, og hvilken rolle har en gate som denne? Hvem planlegges de offentlige rommene i byen av og for? Hva er legitim kunnskap i en planleggingsprosess som denne? | nor |
dc.language.iso | nor | |
dc.title | Dronning Eufemias gate: En aveny for vår tid? | nor |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-09-01T22:01:05Z | |
dc.creator.author | Olimstad, Mari | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-49533 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45329/1/Master-Olimstad.pdf | |