Hide metadata

dc.contributor.authorØstvik, Elin
dc.date.accessioned2015-08-31T22:00:17Z
dc.date.available2015-08-31T22:00:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationØstvik, Elin. Lite å gjøre med store problemer? Diskursanalyse av hvordan klimaendringer framstilles i læreverk og styringsdokumenter for ungdomsskolen.. Master thesis, University of Oslo, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/45275
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker jeg hvordan klimaendringer framstilles i styringsdokumenter og læreverk for ungdomsskolen, ved hjelp av ulike metoder innenfor det diskursanalytiske rammeverket. Toposanalysen undersøker hvilke påstander som finnes i tekstene, om årsaker, konsekvenser og løsninger. Analyser av ytringenes modalitet sier både noe om hvor sikker klimakunnskapen framstår, og hvor nødvendig det er at vi gjør noe med problemene. Narrativ analyse av de ulike tekstene viser hvilke perspektiver som vektlegges, og hvem som framstilles som viktige aktører i klimasaken. Viktige funn er at årsaker og konsekvenser får større plass enn løsningene, og at kunnskapen om klimaendringer til dels framstår som usikker. Selv om styringsdokumenter som læreplanen legger opp til at elevene skal engasjere seg og handle, følges det i relativt liten grad opp i læreverkene jeg har undersøkt. Analysen er i hovedsak deskriptiv, men avslutningsvis kommer jeg med noen forslag til hvordan styringsdokumenter og læreverk i større grad kan legge til rette for handling og engasjement i klimaspørsmålet.nor
dc.language.isonor
dc.subjectdiskursanalyse
dc.subjectklimaendringer
dc.subjectlærebøker
dc.subjectElin
dc.subjectØstvik
dc.subjectIngeborg
dc.subjectUrke
dc.subjectMyklebust
dc.subjectglobal
dc.subjectoppvarming
dc.subjectdrivhuseffekt
dc.subjectlæreplan
dc.subjectbærekraftig
dc.subjectutvikling
dc.subjectlærebokanalyse
dc.subjectlæreplananalyse
dc.subjecttoposanalyse
dc.subjecttopoi
dc.subjectnarrativ
dc.subjectifølge
dc.subjectmiljø
dc.subjectskole
dc.subjectungdomsskole
dc.subjectdiskurs
dc.subjectstyringsdokument
dc.titleLite å gjøre med store problemer? Diskursanalyse av hvordan klimaendringer framstilles i læreverk og styringsdokumenter for ungdomsskolen.nor
dc.titleHow climate change is portrayed in curriculum and textbooks for secondary school. A discourse analysis.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-08-31T22:00:17Z
dc.creator.authorØstvik, Elin
dc.identifier.urnURN:NBN:no-49504
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/45275/1/Lite--gjre-med-store-problemer.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata