Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan klimaendringer framstilles i styringsdokumenter og læreverk for ungdomsskolen, ved hjelp av ulike metoder innenfor det diskursanalytiske rammeverket. Toposanalysen undersøker hvilke påstander som finnes i tekstene, om årsaker, konsekvenser og løsninger. Analyser av ytringenes modalitet sier både noe om hvor sikker klimakunnskapen framstår, og hvor nødvendig det er at vi gjør noe med problemene. Narrativ analyse av de ulike tekstene viser hvilke perspektiver som vektlegges, og hvem som framstilles som viktige aktører i klimasaken. Viktige funn er at årsaker og konsekvenser får større plass enn løsningene, og at kunnskapen om klimaendringer til dels framstår som usikker. Selv om styringsdokumenter som læreplanen legger opp til at elevene skal engasjere seg og handle, følges det i relativt liten grad opp i læreverkene jeg har undersøkt. Analysen er i hovedsak deskriptiv, men avslutningsvis kommer jeg med noen forslag til hvordan styringsdokumenter og læreverk i større grad kan legge til rette for handling og engasjement i klimaspørsmålet.