Sammendrag
Denne oppgaven studerer hva som kjennetegner innovasjonsmodellene til spillbedrifter i Bergen. Studien skiller mellom teknologidrevet innovasjon, åpen innovasjon og markedsdrevet innovasjon. Oppgaven fokuserer på hvordan kunnskap, organisasjonsstruktur, nettverk og næringsmiljø påvirker bedriftenes måte å jobbe med innovasjon på. Oppgaven prøver å nyansere den teknologidrevet og markedsdrevet innovasjonsmodellen ved å legge til grad av åpenhet som en ekstra dimensjon. Metoden som er brukt er kvalitativ casestudie, hvor det har blitt utført dybde intervju med spillbedrifter i Bergen. Casebedriftene som er med i denne studien er Dirtybit, Henchman & Goon, Turbo Tape Games, Rain og Retrogene Studio. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt ved Senteret for nyskapning på Høgskolen i Bergen, ved tittelen Path development in different regional settings
This paper studies the characteristics of innovation models for games enterprises in Bergen. The study distinguishes between technology-driven innovation, open innovation and market-driven innovation. The thesis focuses on how knowledge, organizational structure, network and business environment influencing corporate way of working with innovation. The task is trying to nuance the technology-driven and market-driven innovation model by adding degree of transparency as an additional dimension. The method used is qualitative case study, which has been conducted in-depth interviews with gaming businesses in Bergen. Case firms included in this study are Dirtybit, Henchman & Goon, Turbo Tape Games, Rain and Retro Gene Studio. The mission is part of a larger research project at the Centre for innovation at Bergen University College, the title "Path development in different regional settings"