Abstract
Denne oppgaven er en kvantitativ innholdsanalyse av den norske ungdomsromanen i 2013. Jeg har lest alle de nye, norske ungdomsromanene som ble kjøpt inn av Kulturrådet i 2013, og kartlagt forfatterne, bøkene, hovedpersonene og tekstene for å finne aktuelle tendenser i samtidslitteraturen for ungdom. Undersøkelsen har et litteratursosiologisk utgangspunkt, og i tillegg til aktuelle tendenser, har jeg også sett på hvordan de ulike aspektene i forholdet mellom litteratur og samfunn kommer til syne i romanene og det som blir skrevet om ungdomslitteraturen i media. Kjønn og alder betyr mindre for hva forfatterne skriver om nå enn før. Gjennomsnittsalderen er omtrent den samme for menn og kvinner som skriver for ungdom, og med unntak av spenningssjangeren finner man en relativt jevn kjønnsfordeling innen alle sjangre og innen de fleste temaer. Siden begynnelsen av 2000-tallet har det kommet flere unge kvinner som skriver fantasy og flere unge menn som skriver realistiske samtidsromaner som problematiserer mellommenneskelige forhold. Ungdomsromanene handler til syvende og sist om å finne seg selv og sin plass i tilværelsen. Som regel kretser tekstene om det som er nært hovedpersonene, som vennskap, kjærlighet og familie. Samfunnet og aktuelle samfunnskonflikter som politikk, klimaforandringer, innvandring, integrering og homofili er lite synlig i ungdomslitteraturen. Det ser ut til at foreldrenes rolle i ungdomsromanene har endret seg. Konflikter på hjemmebane finnes, men er ikke dominerende i utvalget. Forholdet mellom hovedperson og foreldre er i de fleste tilfellene skildret som gode og stabile forhold. Mens man tidligere så at foreldrene ble erstattet av andre voksne som skulle veilede hovedpersonene i deres modnings- og utviklingsprosess, finner man nå langt flere historier der ungdommene må klare seg helt uten voksne. Historiene fortelles som oftest kronologisk, via et ærlig og nært «jeg». Den største forskjellen mellom ungdomslitteraturen og voksenlitteraturen ser ut til å være status, ikke skrivemåter eller tematikk. Dystopien blir fremhevet av medier og fagfolk som den store nye trenden innen ungdomslitteratur, selv om dette ikke er så tydelig blant ungdomsromanene i 2013.
A quantitative content analysis of 44 Norwegian Young-adult novels from 2013 with a literature sociological approach