Hide metadata

dc.contributor.authorFrøseth, Tora Stenbråten
dc.date.accessioned2015-03-09T23:00:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationFrøseth, Tora Stenbråten. Kunnskapsutvikling på tvers. En analyse av ulike perspektiver på samarbeid mellom eksperter.. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/43037
dc.description.abstractKunnskapsutvikling ses i dag som helt sentralt i nesten en hver sammenheng, og i kunnskaps­intensive virksomheter representerer det et være eller ikke være. Samarbeid på tvers av kunnskaps­grenser er ofte en for­utset­ning for utvikling av ny kunn­skap, men tverrfaglig samarbeid kan også være et hinder for kunnskapsutviklingen. Forståelse av hvordan kunnskaps­utviklings­prosessene foregår, vil være viktig for å kunne legge til rette for mer konstruktive prosesser. I dette forskningsarbeidet undersøkes ulike teoretiske perspektivers gyldighetsområde for analyse av kunn­skaps­utvikling i tverrfaglig samarbeid. Dette arbei­det vil kunne bidra til å sette fokus på kunnskaps­utviklings­prosessen, og til en forståelse av hvordan kunn­skap­sutvik­ling på tvers kan foregå. Arbeidet tar utgangspunkt i tre teoretiske perspektiver som alle belyser kunn­skaps­utviklings­proses­sen ut fra de objektene samarbeidet handler om: Engeströms aktivitetsteori, Knorr Cetinas episte­miske perspektiv, grense­perspektivet utviklet av Star og Griesemer og videre av Carlile, samt et inte­grert rammeverk utviklet av Nicolini, Mengis og Swan som kombiner de tre øvrige. De objekt­orien­terte perspek­tivene repre­sen­terer ulike optikker for studier av kunnskaps­utvikling. Problem­stillingen for forsk­nings­arbei­det er å undersøke hva perspek­tivene kan bidra med i studier av kunnskapsutvikling, og hva som ikke belyses gjennom disse perspek­tivene. Problemstillingen belyses ved analyse av kvalitative data fra kunnskapsutviklingsprosessen i et forsk­nings­prosjekt ved SINTEF. Studien er således en kvalitativ, empirisk casestudie. Deltakerne i forsk­nings­prosjektet er forskere med bakgrunn innen fysikk og kjemi som samarbeider på tvers av teore­tiske og eksperimentelle skillelinjer om utvikling av nano­materialer. Det empiriske grunn­laget baserer seg på skygging, ikke-deltakende observasjon og intervjuer med delta­kerne i forsk­nings­prosjektet, samt prosjekt- og strategidokumenter. Datamaterialet analyseres gjen­nom hvert av de fire teoretiske per­spek­tivene. Analysen knyttes så til den empiriske konteksten forsk­nings­prosjektet er en del av, og brukes som utgangspunkt for en disku­sjon om hvilke aspek­ter ved kunn­skaps­utvik­lings­proses­sen som kommer i fokus gjen­nom perspek­tivenes optikk og hva som forblir i bakgrunnen. Forskningsarbeidet har vist at de objektorienterte perspektivene vektlegger ulike aspekter ved kunn­skaps­utvik­lingen, slik som kreftene som driver kunnskapsutviklingen fremover, barrierer for kunn­skaps­utvik­ling på tvers av kunnskapsgrenser, og integreringsmekanismer som fremmer det tverrfaglige sam­arbei­det. Tross ulik­hetene til­hører perspektivene alle en praksis­episte­mo­logi som setter kunn­skaps­utvik­lings­prosessen i fokus, der kunnskap ses tett knyttet til praksis. Dette står i kontrast til et mer økono­misk kunnskapssyn, der andre problem­stillinger står i fokus, for eksempel kunn­skaps­utvikling som del av strategisk planlegging. Disse problemstillingene sier perspektivene ikke noe om. Kunn­skaps­ledelse løftes frem som et område der perspektivenes prosessfokus kan bidra, både som red­skap for forståelse av kunnskapsutviklingsprosesser, og for å gi et annet perspektiv på hva kunn­skaps­ledelse kan være enn det som legges til grunn i eksisterende littera­tur om kunn­skaps­ledelse. Arbeidet viser at perspektivene kan gi et viktig bidrag til studier av kunnskaps­utvik­ling, nett­opp fordi de kan gi et perspektiv og et språk å analysere og tenke prosess med, og slik gi mulighet for utvik­ling av bedre prosesser for kunnskapsutvikling. Dette vil også innenfor et mer økonomisk kunn­skaps­syn være nyttig, fordi det kan bidra til bedre kunnskaps­utviklings­prosesser, og i neste om­gang til mer kunnskapsutvikling på tvers.nor
dc.language.isonor
dc.subjectTverrfaglig
dc.subjectsamarbeid
dc.subjectkunnskapsutvikling
dc.subjectpraksis
dc.subjectekspertarbeid
dc.subjectstudier
dc.subjectav
dc.subjectforskning
dc.subjectobjekter
dc.subjectobjektperspektiver
dc.titleKunnskapsutvikling på tvers. En analyse av ulike perspektiver på samarbeid mellom eksperter.nor
dc.titleCreating knowledge across boundaries. An analysis of different perspectives on cross-disciplinary collaboration between experts.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-03-09T23:00:40Z
dc.creator.authorFrøseth, Tora Stenbråten
dc.date.embargoenddate3014-11-26
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-47467
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/43037/9/MASTEROPPGAVE-TORA-FRSETH.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata