Sammendrag
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan brukere av strømmetjenestene Spotify og WiMP benytter seg av spillelister i det daglige. Åtte informanter har gjennom tre perioder med online-dagbøker delt sine opplevelser og erfaringer ved bruk av spillelister, og således forsynt oppgaven med et unikt innblikk i flere viktige sider ved hverdagsanvendelse. Basert på disse dagboknoteringene, i tillegg til kvalitative intervjuer og Last.fm-innsyn, har jeg analysert hva som vektlegges når spillelister benyttes i det daglige. Gjennom fire analysekapitler tar jeg for meg informantenes ulike strategier og motivasjoner for å benytte spillelister. Jeg forklarer hvordan informantenes omgang med lister på flere ulike måter preges av en dynamisk og aktiv bruk. En annen observasjon dreier seg om informantenes pågående arbeid med spillelister, og hvordan prosessen spillelisting er sentral. Dessuten kommer det også frem at spillelister, slik vi er fortrolig med dem fra strømmetjenestene, skiller seg fra en del tidligere spillelistepraksiser, i at de kjennetegnes av tydelige sosiale og kommunikative kvaliteter. De tre hovedfunnene jeg gjør rede for beskriver spillelistekompilering som en lystbetont prosess; at spillelister lages ut fra uegennyttige hensyn og at listene kan sees på som sosiale og kommunikative medium; og til slutt at spillelistenes flytende kvaliteter kan ses i lys av en større, mer overordnet endring av musikkulturen de senere årene.
In this thesis I examine how users of the streaming services Spotify and WiMP manage and use playlists in their daily lives. Deploying online diaries, eight informants have shared their experiences using playlists in three periods, and thus provided the thesis with a unique insight into several important aspects of everyday application. Based on these diary listings, in addition to qualitative interviews and Last.fm-insights, I have analyzed what is emphasized when playlists are used in everyday life. Through four analytical chapters, I discuss the informants' different strategies and motivations for using playlists. I explain how their interaction with lists is characterized in several different ways by dynamic and active practices. Another observation concerns the informants' ongoing work with playlists, and how the process of playlisting is central. Moreover, it also seems that the playlists, such as they appear in streaming services, differ from previous playlist practices, in that they are characterized by distinct social and communicative qualities. I thereby present three main findings, in which I describe the compilation of playlists as a gratifying process; that playlists are created out of altruistic motives and that the lists can be viewed as social and communicative medium; and finally, that the playlists' liquid qualities can be viewed in the light of a larger, overarching change of musical culture in recent years.