dc.contributor.author | Borch-Nielsen, Karoline | |
dc.date.accessioned | 2015-02-23T23:00:32Z | |
dc.date.available | 2015-02-23T23:00:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Borch-Nielsen, Karoline. Local oral examinations: How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at Vg1 level?. Master thesis, University of Oslo, 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/42532 | |
dc.description.abstract | Muntlig eksamen basert på Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06) blir per dags dato administrert lokalt, i motsetning til skriftlig eksamen basert på LK06 som administreres sentralt. Målet med denne studien har vært å få et innblikk i prioriteringene rundt lokalt administrert muntlig eksamen i engelsk på Vg1-nivå, ved å undersøke nærmere engelsklærerne som fungerer som lokale og eksterne sensorer. Studien har forsøkt å finne ut hvilke eksamensformat som blir brukt på de ulike skolene, rutiner for vurdering, og i hvilken grad engelsklærerne syns dagens system for muntlig eksamen er tilfredsstillende. Problemsstillingen som er formulert spør etter How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at the Vg1-level? Fire underspørsmål til problemstillingen er formulert for å belyse temaet ytterligere. Metoden som er brukt i undersøkelsen er kvalitativ, etter om målet med studien ikke har vært å skape generaliseringer, men heller gå i dybden av temaet. Datamaterialet har vært samlet inn ved å intervjue syv lærerinformanter fra fem fylker på Østlandet om deres prioriteringer og erfaringer med muntlig eksamen. Hoveddatainnsamlingsverktøyet har vært en semi-strukturert intervjuguide med åpne spørsmål som la til rette for at informantene kunne komme med utfyllende svar knyttet til temaene. Hovedfunn fra analysen diskuteres i oppgaven, hvorav det første foreslår at det er variasjoner i formatet som brukes under muntlig eksamen. Spesielt nevnes bruken av lyttetest som et element i eksamensformatet som et av elementene som bidrar til variasjonen. Videre foreslår funnene at det er variasjoner i grad av tilgang på retningslinjer for vurdering av muntlig eksamen og at dette påvirker reliabiliteten av eksamen. Funnene i analysen harmonerer med tidligere funn (Yildz 2011) og stiller seg i så måte i rekken av analyser som foreslår at validiteten til lokale muntlige eksamener ikke er tilfredsstillende. | eng |
dc.language.iso | eng | |
dc.subject | engelskdidaktikk | |
dc.subject | muntlig | |
dc.subject | eksamen | |
dc.subject | vurdering | |
dc.subject | English | |
dc.subject | oral | |
dc.subject | examinations | |
dc.title | Local oral examinations: How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at Vg1 level? | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2015-02-23T23:02:41Z | |
dc.creator.author | Borch-Nielsen, Karoline | |
dc.date.embargoenddate | 3022-05-30 | |
dc.rights.terms | Dette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-46915 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.rights.accessrights | closedaccess | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42532/1/Borch-Nielsen_master.pdf | |