Hide metadata

dc.contributor.authorBorch-Nielsen, Karoline
dc.date.accessioned2015-02-23T23:00:32Z
dc.date.available2015-02-23T23:00:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationBorch-Nielsen, Karoline. Local oral examinations: How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at Vg1 level?. Master thesis, University of Oslo, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/42532
dc.description.abstractMuntlig eksamen basert på Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06) blir per dags dato administrert lokalt, i motsetning til skriftlig eksamen basert på LK06 som administreres sentralt. Målet med denne studien har vært å få et innblikk i prioriteringene rundt lokalt administrert muntlig eksamen i engelsk på Vg1-nivå, ved å undersøke nærmere engelsklærerne som fungerer som lokale og eksterne sensorer. Studien har forsøkt å finne ut hvilke eksamensformat som blir brukt på de ulike skolene, rutiner for vurdering, og i hvilken grad engelsklærerne syns dagens system for muntlig eksamen er tilfredsstillende. Problemsstillingen som er formulert spør etter How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at the Vg1-level? Fire underspørsmål til problemstillingen er formulert for å belyse temaet ytterligere. Metoden som er brukt i undersøkelsen er kvalitativ, etter om målet med studien ikke har vært å skape generaliseringer, men heller gå i dybden av temaet. Datamaterialet har vært samlet inn ved å intervjue syv lærerinformanter fra fem fylker på Østlandet om deres prioriteringer og erfaringer med muntlig eksamen. Hoveddatainnsamlingsverktøyet har vært en semi-strukturert intervjuguide med åpne spørsmål som la til rette for at informantene kunne komme med utfyllende svar knyttet til temaene. Hovedfunn fra analysen diskuteres i oppgaven, hvorav det første foreslår at det er variasjoner i formatet som brukes under muntlig eksamen. Spesielt nevnes bruken av lyttetest som et element i eksamensformatet som et av elementene som bidrar til variasjonen. Videre foreslår funnene at det er variasjoner i grad av tilgang på retningslinjer for vurdering av muntlig eksamen og at dette påvirker reliabiliteten av eksamen. Funnene i analysen harmonerer med tidligere funn (Yildz 2011) og stiller seg i så måte i rekken av analyser som foreslår at validiteten til lokale muntlige eksamener ikke er tilfredsstillende.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectengelskdidaktikk
dc.subjectmuntlig
dc.subjecteksamen
dc.subjectvurdering
dc.subjectEnglish
dc.subjectoral
dc.subjectexaminations
dc.titleLocal oral examinations: How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at Vg1 level?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2015-02-23T23:02:41Z
dc.creator.authorBorch-Nielsen, Karoline
dc.date.embargoenddate3022-05-30
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code A
dc.identifier.urnURN:NBN:no-46915
dc.type.documentMasteroppgave
dc.rights.accessrightsclosedaccess
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/42532/1/Borch-Nielsen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata