Abstract
Muntlig eksamen basert på Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06) blir per dags dato administrert lokalt, i motsetning til skriftlig eksamen basert på LK06 som administreres sentralt. Målet med denne studien har vært å få et innblikk i prioriteringene rundt lokalt administrert muntlig eksamen i engelsk på Vg1-nivå, ved å undersøke nærmere engelsklærerne som fungerer som lokale og eksterne sensorer. Studien har forsøkt å finne ut hvilke eksamensformat som blir brukt på de ulike skolene, rutiner for vurdering, og i hvilken grad engelsklærerne syns dagens system for muntlig eksamen er tilfredsstillende. Problemsstillingen som er formulert spør etter How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at the Vg1-level? Fire underspørsmål til problemstillingen er formulert for å belyse temaet ytterligere. Metoden som er brukt i undersøkelsen er kvalitativ, etter om målet med studien ikke har vært å skape generaliseringer, men heller gå i dybden av temaet. Datamaterialet har vært samlet inn ved å intervjue syv lærerinformanter fra fem fylker på Østlandet om deres prioriteringer og erfaringer med muntlig eksamen. Hoveddatainnsamlingsverktøyet har vært en semi-strukturert intervjuguide med åpne spørsmål som la til rette for at informantene kunne komme med utfyllende svar knyttet til temaene. Hovedfunn fra analysen diskuteres i oppgaven, hvorav det første foreslår at det er variasjoner i formatet som brukes under muntlig eksamen. Spesielt nevnes bruken av lyttetest som et element i eksamensformatet som et av elementene som bidrar til variasjonen. Videre foreslår funnene at det er variasjoner i grad av tilgang på retningslinjer for vurdering av muntlig eksamen og at dette påvirker reliabiliteten av eksamen. Funnene i analysen harmonerer med tidligere funn (Yildz 2011) og stiller seg i så måte i rekken av analyser som foreslår at validiteten til lokale muntlige eksamener ikke er tilfredsstillende.