Sammendrag
Det har vært mange initiativ og kampanjer for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring i helsevesenet. Mye av arbeidet har vært drevet fra toppen, og det har vært utfordrende å få ut mer systematisk kvalitetsarbeid i klinisk praksis. Jeg ønsket å gjøre et lite prosjekt på avdelingen for å komme i gang med dette viktige arbeidet. Ukeskurvene fungerer på nyfødtintensivavdelingen som en oppsummering av behandling og viktige observasjoner, i tillegg til forordning av medikamenter og dokumentasjon. Ukeskurvene brukes av flere yrkesgrupper døgnet rundt og er et viktig kommunikasjonsredskap, et mikrosystem hvor den faktiske pasientbehandlingen foregår. Korrekt kurveføring kan være viktig for kvaliteten, og bedre pasientsikkerheten. Kurvene ble scoret to ganger, før og etter en intervensjonsperiode. Intervensjonen bestod i plakater, e-post, oppfordring til å ta e-læringsprogram, lunsjmøter og seminar. Av de 9 kvalitetspunktene som ble scoret og vurdert, var det en statistisk signifikant forbedring på 2 punkter; medikamentforordninger og registrering av hva som var gitt av behandling. Kampanjen ble godt mottatt, og inspirerte til videre kvalitetsinitiativ. I nyere litteratur om pasientsikkerhetsarbeid er det diskutert at tradisjonelle lineære årsaksanalyser er utilstrekkelig for å forstå helsevesenets kompleksitet. Man trenger også å studere det positive som gjør at det faktisk fungerer i de fleste tilfellene, og hvordan helsearbeidere er fleksible og oppnår sikkerhet i praksis.
There have been many initiatives and campaigns for patient safety and quality improvement in health care. A lot of work has been driven from the top, and it has been challenging to implement more systematic quality improvement in clinical practice. I wanted to do a small project to get started with this important work. Weekly medication charts in the neonatal intensive care unit has functions as a summary of treatment and important observations, as well as documentation of medication given. Weekly charts used by several professional groups around the clock is an important communication tool, a "micro-system" in which the actual patient care takes place. Correct charts may be important for the quality and improve patient safety. The charts were scored twice, before and after the intervention period. The intervention consisted of posters, e-mail invitation to take e-learning program, lunch meetings and seminars. Of the nine quality points that were scored and evaluated, there was a statistically significant improvement at two points; medication registered and the record of what kind of treatment was provided. The campaign was well received and inspired to further quality initiatives. In recent literature on patient safety, it is discussed that traditional linear cause analysis is insufficient for understanding the healthcare complexity. You also need to study the positive aspects, that is, how it actually works in most cases, and how health workers are flexible and achieve safety in practice.