Sammendrag
Sammendrag Tema for denne oppgaven er ledelse i barnehagen. Problemstillingen som vil bli forsøkt belyst er Hvordan opplever pedagoger å være ledere i barnehagen? Masteroppgaven baseres på et kvalitativt forskningsstudie med utgangspunkt i seks kvalitative intervjuer av seks pedagogiske ledere i barnehagen. Ledelse blir sett belyst fra et relasjonelt perspektiv samtidig sett i et organisasjonsperspektiv. Av teoretisk rammeverk som har blitt benyttet i denne oppgaven kan det nevnes Gotvassli (2013), Ødegård (2011), Børhaug(2011), Wadel (1997) og Skogen (2005). Spesielt har vi trukket frem ledelse som funksjon presentert med utgangspunkt i Gotvassli (2013) og Børhaug (2011). Oppgavens funn viser at pedagogiske ledere i barnehagen møter på utfordringer i yrket. Det har vært stor debatt om hvor vidt barnehagelærere er forbedret på rollen som leder etter endt utdanning. Den tidligere førskolelærerutdanningen Det at dette sier å være en lederutdanning er lite forespeilet gjennom utdannings fokus på ledelse. Vi ønsker med denne oppgaven å undersøke hvordan de pedagogiske ledere opplever å være leder på en avdeling og hvordan de pedagogiske lederne kommer til uttrykk som ledere på en avdeling. Ut I fra oppgavens studie og funn kan vi si at pedagogiske ledere trives i rollen som leder. Våre funn viser at personalet oppleves som den viktigste ressursen i barnehagen. Dette kan illustrere viktigheten av at pedagogiske ledere har kompetanse til å ivareta, utvikle og benytte denne ressursen I arbeidet I barnehagen. I oppgaven vil vi også drøfte ulike utfordringer i rollen som leder. Som kanskje kan sies å være et særpreg med barnehagen som organisasjon.